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Leica SL2-S: Vielseitige Alternative mit 24MP Sensor

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Leica Camera kündigt heute mit der Leica SL2-S eine neue spiegellose Kamera an. Das neue Mitglied der SL-Familie ersetzt nicht die bestehende SL2, sondern erweitert das Angebot in mehrerlei Hinsicht:

  • Verbesserte Videofunktionen
  • Bessere Leistung bei schlechten Lichtverhältnissen und
  • Schnellere Serienbilder

Reduziert gegenüber der Leica SL2 wurden die Auflösung des Sensors (24MP) – und der Preis, der 4.500€ beträgt.

Produktbilder Leica SL2-S

Offizielle Pressemitteilung zur Leica SL2-S:

Die neue Leica SL2-S

Leica Camera AG präsentiert ihre vielseitigste Kamera für Fotografie und Videoproduktion.

Wetzlar, 10. Dezember 2020. Mit der neuen SL2-S stellt die Leica Camera AG eine Kamera vor, die eine herausragende Abbildungsleistung für Fotos und insbesondere auch für die Videoproduktion liefert. Mit ihrem neuen 24-Megapixel-CMOS-BSI-Sensor und zwei getrennten Aufnahmemodi für Foto und Video bietet die neue Leica SL2-S das Beste aus beiden Medien in einem hochmodernen, auf Langlebigkeit ausgelegten Ganzmetallgehäuse.

Die Leica SL2-S erweitert das SL-System um eine vielseitige Vollformatkamera als Alternative zur Leica SL2. Die SL2-S ist die optimale Wahl für Interessenten, die eine hohe Arbeitsgeschwindigkeit der außerordentlich großen Auflösung der Leica SL2 vorziehen. Mit ihrer besonders hohen Geschwindigkeit, die Bildserien mit bis zu 25 Bildern pro Sekunde bei voller Auflösung erlaubt, und ihren professionellen Video-Fähigkeiten, die Filmaufnahmen in 4K mit 10 Bit ohne Längenbeschränkung ermöglichen, setzt sie neue Maßstäbe im SL-System.

Hochwertiger Sensor

Das Herzstück der Leica SL2-S ist der neu entwickelte CMOS-BSI-Bildsensor mit einer Auflösung von 24 Megapixeln, dessen Bilddaten der Maestro-III-Prozessor in Verbindung mit einem großzügigen Pufferspeicher von 4 Gigabyte aufbereitet. Das ermöglicht erstmals nahezu unbegrenzte Bildserien mit bis zu 9 Bildern pro Sekunde, deren Länge im JPEG-Format lediglich durch die verwendeten Speicherkarten begrenzt wird.

Bildstabilisierung

Der Bildsensor der Leica SL2-S ist beweglich aufgehängt und erreicht damit zum einen eine sehr effiziente Mehrachsen-Bildstabilisierung mit jedem Leica Objektiv. Zum anderen ermöglicht die Sensor-Shift-Technologie auch Multishot-Aufnahmen, bei denen acht Stativ-Aufnahmen zu einem Bild mit der vierfachen Auflösung von 96 Megapixeln verrechnet werden. Die hohe Empfindlichkeit von bis zu ISO 100.000 macht in Verbindung mit dem schnellen Autofokus und dem Bildstabilisator beeindruckende Aufnahmen bei fast allen Lichtverhältnissen möglich.

Optimale Integration

Die Leica SL2-S ermöglicht erstmals direktes Tethered Shooting mit Capture One 21. Das beinhaltet die vollständige Möglichkeit der Fernsteuerung der Kamera vom Computer aus. Darüber hinaus bietet die SL2-S auch die direkte Tethered Shooting Integration in Adobe Photoshop Lightroom Classic. Die Adobe Creative Cloud Foto gehört mit einer befristeten Lizenz zum Lieferumfang der Kamera.

Abgesehen vom Bildsensor teilt die Leica SL2-S alle wesentlichen Eigenschaften wie das einzigartige Bedienkonzept, den hochauflösenden Leica EyeRes® Sucher sowie das komplette Zubehörprogramm mit der Leica SL2. Selbstverständlich ist auch die komplett aus Metall gefertigte Leica SL2-S vor Staub und Wasser nach IP54-Standard geschützt und wird in Deutschland nach höchsten Standards hergestellt.

Optimal für kreative Filmer

Die Leica SL2-S bietet nicht nur Fotografen, sondern auch Videografen und Cinematografen beste Voraussetzungen, die zudem durch kontinuierliche Firmware-Updates für alle Kameras des SL-Systems immer weiter optimiert werden. Die Leica SL2-S zeichnet 4K- und Cine4K-Videos mit Leica L-Log Gamma und 10-Bit-Auflösung in 4:2:2 und bis zu 60 Bildern pro Sekunde auf. Durch die integrierten Viewing-LUTs hat der Anwender jederzeit volle Kontrolle während der Aufzeichnung. Ein weiteres professionelles Merkmal ist die unbegrenzte Aufnahmezeit für Video. Somit wird die Videoaufzeichnung nur durch den verwendeten internen oder externen Speicher begrenzt.

Zukünftig wird die Kamera auch die hocheffiziente HEVC-Videokompression für 10 Bit Aufzeichnung bis 4K/60p unterstützen. Videos können dann auch in Segmente von einer Minute unterteilt werden, um die Gefahr von Datenverlust zu minimieren. Weitere Ausstattungsmerkmale wie der integrierte Waveform-Monitor sowie der automatische Follow Focus werden im nächsten Firmware-Update die Kamera noch weiter für den professionellen Einsatz bereichern.

Grenzenlos kompatibel

Dank des Leica L-Mounts ist die Leica SL2-S nicht nur zur umfangreichen Palette der SL-Systemobjektive, sondern auch zu TL-Objektiven und über Adapter mit Objektiven des Leica M-, R- und S-Systems vollständig kompatibel. Insgesamt sind dank der L-Mount Allianz über 40 Autofokus-Objektive verfügbar. Darüber hinaus sind die bei allen Filmemachern begehrten Leitz Cine-Objektive adaptierbar.

Die Leica SL2-S ist ab sofort für eine unverbindliche Preisempfehlung von 4500 Euro erhältlich.

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vor einer Stunde schrieb Marc Tenner:

Hmm, keine Sensoranpassung für M-Objektive wie bei der SL? 

 

Woraus schließt du das?

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vor 30 Minuten schrieb ralf3:

Woraus schließt du das?

Weil es nicht in der Produktbeschreibung erwähnt wird. ;-)

Wenn ich Jonos Beschreibung richtig interpretiere, hat der Sensor der SL2-S ein düneres Glas, die speziellen Microlensen der SL und SL2 werden nicht erwähnt.

Könnte mir gut vorstellen, dass diese zusätzliche Anpassung ins Geld geht und den großen Preisunterschied zwischen den beiden SL2 zum Teil ausmacht.

EDIT:

Jono geht davon aus, dass auch die SL2-S die gleiche Optimierung wie die SL2 in Bezug auf M-Objektive besitzt. 👏

 

Edited by Marc Tenner

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vor einer Stunde schrieb Marc Tenner:

Weil es nicht in der Produktbeschreibung erwähnt wird. 😉

Wenn ich Jonos Beschreibung richtig interpretiere, hat der Sensor der SL2-S ein düneres Glas, die speziellen Microlensen der SL und SL2 werden nicht erwähnt.

Könnte mir gut vorstellen, dass diese zusätzliche Anpassung ins Geld geht und den großen Preisunterschied zwischen den beiden SL2 zum Teil ausmacht.

EDIT:

Jono geht davon aus, dass auch die SL2-S die gleiche Optimierung wie die SL2 in Bezug auf M-Objektive besitzt. 👏

 

Den Bericht von Jono muss ich mir mal ansehen. Eigentlich würde ich auch erwarten, dass der Sensor auch auf M-Linsen otimiert ist.

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Ich muss zugeben, ich bin vorsichtig begeistert!

24MP...mehr brauch es nicht (für mich)

Diese Zahl gepaart mit den max100k ISO (- 1EV der Werbeabteilung), sollte ISO50k keine Utopie sein.

Das sie mit "zwei Kameras in einer" werben, lässt zumindest den Gedanken zu, sie würden auf die A7sIII zielen. Ich gebe zu, dass fände ich sehr cool! Denn 12MP ist für Fotografen etwas mau. Aber ich habe vor allem beim AF so meine Zweifel. Ach ja und 4k bis 120fps in 10bit (4:2:2) scheint auch nicht zum Paket SL2s zu gehören. Ganz zu schweigen vom nicht-klapp/schwenkbaren Display. ;)

Ich vermute, wenn dann ist die "Zweite" Kamera vor allem für Profifilmer (die, die eh mit Cinelenses arbeiten) interessant....oder auch nicht. Aber kann mir als Fotointeressierten nur recht sein. Bessere ISO Leistung statt mehr MP ich sag mal so vom Datenblatt: Good Job Leica.

Schau ich mir das Teil mal genauer an die Tage. ;) 

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Zitat

bietet die neue Leica SL2-S das Beste aus beiden Medien in einem hochmodernen, auf Langlebigkeit ausgelegten Ganzmetallgehäuse.

Und wie steht es um die Langlebigkeit der Technik im Inneren des Gehäuses ?

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Tja in Sachen starrem Display bleibt Leica leider stur…
So wie alte Herren ihrer braunen Cordhose treu bleiben…

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Die meisten Videographen nutzen das Kameradisplay ja eh nur für Einstellungen und bappen da über HDMI Monitore/Rekorder ran.

Ist halt die Frage welche Videographen sie anvisieren. Wohl eher nicht die Vlogger aus mehreren Gründen. ;) 

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Gerade als Fotograf ohne Videoambitionen liebe ich diese Klappdisplays.
Ich merke das immer wenn ich mit meiner M3 unterwegs bin passiert aus Faulheit doch alles mehr oder minder aus Augehöhe.
Wiederum mit der Lumix und Klappdisplay mache ich viel mehr Experimente und fotografiere gerne aus ganz tiefer Position oder auch mal  ganz hoch über Kopf…

Edited by verwackelt

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Es spricht nichts gegen ein Klapp- oder Schwenkdisplay, ausser man kann es nicht schön, dicht und stabil bauen. Der AF würde mir da jedoch eher Sorgen machen bei der Neuen. Es ist wohl doch eine Art Panasonic S5 mit besserem Sucher. Das Design finde ich aber sehr cool. 

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Solange der Video-AF der SL2s nicht deutlich (!) besser ist als bei der Sl oder SL2 ist die für viele Nicht-Profifilmer wahrscheinlich kaum zu gebrauchen, da kann Leica noch so sehr die "zwei Kameras in einer" bewerben.

4k, 30fps in 10Bit 4:2:2 intern dagegen ist schon eine tolle Bildqualität, auch wenn die Sony dahingehend auch deutlich mehr zu bieten hat. Wäre interessant zu erfahren wie ein Profifilmer hier einen Unterschied zwischen einer Sony und einer Leica nach (!) dem Graden sieht.

 

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vor 8 Stunden schrieb verwackelt:

Gerade als Fotograf ohne Videoambitionen liebe ich diese Klappdisplays.
Ich merke das immer wenn ich mit meiner M3 unterwegs bin passiert aus Faulheit doch alles mehr oder minder aus Augehöhe.
Wiederum mit der Lumix und Klappdisplay mache ich viel mehr Experimente und fotografiere gerne aus ganz tiefer Position oder auch mal  ganz hoch über Kopf…

Den meisten Klappdisplays kann ich gar nichts abgewinnen, da ich mehr als 90% im Hochformat fotografiere und die Standard-Klappdisplays da eh nicht nützen.

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vor 7 Minuten schrieb ralf3:

Den meisten Klappdisplays kann ich gar nichts abgewinnen, da ich mehr als 90% im Hochformat fotografiere und die Standard-Klappdisplays da eh nicht nützen.

dann nimm mal eine S1/R in die Hand, die hat ein Klappdisplay das auch für Hochformat geeignet ist. Ein Klapp und Schwenkdisplay ist eigentlich Standard bei einer für Video besonders geeigneten Kamera. 

Edited by achim

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vor 8 Minuten schrieb achim:

dann nimm mal eine S1/R in die Hand, die hat ein Klappdisplay das auch für Hochformat geeignet ist. Ein Klapp und Schwenkdisplay ist eigentlich Standard bei einer für Video besonders geeigneten Kamera. 

Du hast Recht, in letzter Zeit sind die Klappdisplay deutlich flexibler geworden. Aber wirklich vermissen tue die Dinger trotzdem nicht.

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vor 6 Minuten schrieb ralf3:

Du hast Recht, in letzter Zeit sind die Klappdisplay deutlich flexibler geworden. Aber wirklich vermissen tue die Dinger trotzdem nicht.

 

das hatte ich auch immer gedacht - bis ich eine Nikon Z verwendet habe; seither denke ich wesentlich positiver über die Klappdisplays

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    • By LUF Admin
      Leica Camera today announces a new mirrorless camera, the Leica SL2-S. The new member of the SL family does not replace the existing SL2, but expands the range in several ways:
      Improved video capabilities Better low-light performance and Faster continuous shooting Reduced compared to the Leica SL2 were the resolution of the sensor (24MP) - and the price, which is 4,500€ / 4,895 $ .
      Images Leica SL2-S
      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! More information to come, here the official Press Release:
      The new Leica SL2-S
      Leica presents its most versatile camera for photography and videography to date
      Wetzlar, December 10, 2020. With the new SL2-S, Leica introduces a perfect solution for anyone seeking outstanding imaging performance – not only in their photographs, but also in their video productions. With its new, 24-megapixel BSI-CMOS sensor and two separate recording modes for photos and videos, the new Leica SL2-S offers the best of both media in one all-metal, state-of-the-art body built for long-term durability.
      The Leica SL2-S expands the multi-faceted SL-System with a versatile full-frame camera that serves as an alternative to the Leica SL2. The SL2-S is the perfect choice for customers who favour fast operation over the exceptionally high resolution of the Leica SL2. With its especially high operating speed (which enables continuous shooting rates of up to 25 frames per second at full resolution), and its pro-level video capabilities (facilitating 10-bit 4K video recordings with no video length limits), the SL2-S sets new benchmarks within the SL-System.
      High-quality sensor
      The core element of the Leica SL2-S is the newly developed BSI-CMOS image sensor with a resolution of 24 megapixels. The data collected by the sensor is processed by the camera’s Maestro-III processor in conjunction with the generous, 4-gigabyte buffer memory. This, for the first time, enables virtually open-ended burst recordings at up to 9 frames per second, whereby the burst length in JPEG format is only limited by the storage capacity of the installed memory cards.
      Image stabilisation
      The Leica SL2-S features a suspended image sensor, which provides a highly efficient, multi- axis image stabilisation in connection with any Leica lens. This sensor-shift technology also facilitates multishot capturing, whereby eight shots are calculated into one image with a fourfold resolution of 96 megapixels. The high sensitivity of up to ISO 100,000 – combined with the fast autofocus and in body image stabilisation – enables photographers to capture excellent images in almost all types of light.
      Optimal integration
      The Leica SL2-S is the first SL model to enable direct tethered shooting with Capture One 21. This gives users the option of full remote control of the camera via the computer. In addition, the SL2-S can also be tethered to Adobe Photoshop Lightroom Classic. A time-limited Adobe Creative Cloud Photography plan is included when purchasing the camera. With the exception of the image sensor, the Leica SL2-S has the same core attributes as the SL2 (such as the unique operating concept and high-resolution Leica EyeRes® viewfinder), and shares the SL2’s entire accessory range. Of course, the all-metal camera also features a dust and water protection rating of IP54, and is produced in Germany to the highest quality standards.
      Perfect for creative videographers
      The Leica SL2-S provides not just photographers, but also videographers and cinematographers with outstanding possibilities – which are continuously optimised via the firmware updates released for SL-System cameras on an ongoing basis. The Leica SL2-S captures 10-bit 4:2:2 videos with Leica’s L-LOG gamma, at frame rates of up to 60 fps. Thanks to the integrated viewing LUTs, the user is able to have full control throughout the recording. Another pro-level trait is the camera’s unlimited recording time for videos, which means that the video length is only limited by the respective (internal or external) memory. In future, the camera will also support the highly efficient HEVC video compression standard for 10-bit recordings up to 4K/60p. This will allow videos to be split into one-minute segments, in order to minimise the risk of data loss. Other enhancing features, such as the integrated waveform monitor and the automatic Follow Focus, will be added with the next firmware update – further enhancing the camera’s suitability for professional applications.
      Limitless compatibility
      Being equipped with the L-Mount makes the Leica SL2-S fully compatible with not just the SL- System’s extensive lens portfolio, but also with TL lenses and, via adapter, lenses from the Leica M, R and S-System. The L-Mount Alliance provides SL2-S owners with access to over 40 autofocus lenses. In addition, Leitz Cine lenses – which are highly coveted among film-makers across the board – can also be adapted to the Leica SL2-S.
      The Leica SL2-S is on sale from today at authorised Leica dealers.
    • By jonoslack
      Leica introduced the SL2 just about a year ago (on November 6th 2019), with what’s been happening since it seems more like 100 years ago!
      I was initially rather grumpy about it (and I quote):
      The SL still fulfils all my requirements, and I’m still in love with the interface. So why would I want something different, and let’s be honest - how often does one really NEED 47mp. Added to which the strap lugs on the SL2 stick out, and it only has 3 buttons on the back (rather than the 4 on the SL), and they have writing on them!
      You can read the rest of the review: https://www.slack.co.uk/leica-sl2.html
      I had three SL2 cameras to test spanning the period from January 2019 until September (with a few gaps). In the end I was convinced that the new camera was a real improvement, slowly discovering that I really did ‘need’ 47 mp and I soon bought my own SL2.
      Today Leica are introducing the Leica SL2-S, which is certainly the camera I would have wanted back then. The new camera is directed primarily at videographers and photographers who are more interested in speed or file size than they are in high resolution. Photojournalists, Event and wildlife photographers spring to mind. The new ‘stealth’ look with the blackened out Leica points in that direction.
      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! I only had the SL2-S for a couple of weeks at the end of August and the start of September this year, so this article is based on a relatively short time with the camera. I’m not going to do a detailed write up of the body and design, or of the operation of the camera, as these features are the same as the SL2.
      What’s different?
      Photography
      The SL2-S has a brand new back-lit BSI-CMOS sensor with 24MP of resolution. It is capable of shooting 9 frames per second with the mechanical shutter and 25 using the HS electronic shutter. The SL2 also does 9 fps with the mechanical shutter, but only 24 in HS Mode. As the file sizes are much smaller on the SL2-S and the buffer is the same 4GB, this means that you can shoot many more shots in a burst (largely controlled by the speed of the SD card). I didn’t have a very fast SD card to test, but Leica claim that you can carry on shooting at 9 fps (mechanical shutter) pretty much until the card is full.
      There will be a firmware upgrade in the first part of 2021 which will have improved AF Eye Detection will be coming a little later There will also be a transparent ‘overlay’ function so you can perfectly repeat the alignment of the previous image (hopefully it will come to the SL2 later on).
      Videography
      Here the changes are more notable The Leica SL2-S shoots 10-bit 4:2:2 video with Leica’s L-LOG gamma at frame rates up to 60fps. Unlike the SL2 there is no limit to recording time with the new camera (beyond that imposed by internal or external memory).
      The new firmware will allow segmenting video into 1 minute chunks (to avoid data loss). It will also allow internal 10 bit 4K/60p and 50p with HEVC video compression and have an individual Viewing-LUT upload function.
      There will also be an integrated waveform monitor and automatic follow focus.
      The Price
      The SL2-S will be €1500 cheaper than the SL2 (€4500 as opposed to €5990) at the time of writing I don’t have UK or US prices.
      The Paint
      The only visible difference is the stealthy black writing on the front of the camera (perhaps Leica should have blacked out the red dot as well). In fact the writing is in gloss paint, but the body in matt (like the SL2)
      What’s the same
      Apart from the sensor and the price, pretty much everything is the same, same body, same processor with the same buffer and the same shot to shot times. The same weather sealing and image stabilisation. The same 5.76 million dot EVF with 0.78x magnification and the same 2,1 million dot LCD display.
      High ISO
      Sadly I’m not qualified to test or write about the camera’s video features so I’ll stick to discussing the image quality of the new sensor. In the limited time I had it seemed most relevant to check out the high ISO characteristics of the new sensor. To that end I set up my trusty tripod in our rather dark sitting room to take some images of books. Here is the scene:

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! This was shot with incident daylight seeping through a north facing window - difficult lighting conditions indeed.

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden!
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      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! The SL2-S goes up to 100,000 ISO, but rather than leave the other side blank I’ve compared it with 50,000 ISO on the SL2:

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! The SL2-S was so obviously much better at 100,000 than the SL2 at 50 I’ve done another comparison with the SL2 at 25,000 ISO. Here perhaps the extra resolution gives the SL2 the edge, however, even at 25,000 ISO there is some minor banding on the SL2, more at least than there is in the SL2-S at 100,000.

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden!  This is an impressive improvement, closer to two stops than to one, and something that street and low light shooters are going to appreciate. Even if you would want to avoid 100,000 ISO, 25,000 is really pretty good.
      What’s in a name
      So, what does the S in SL2-S stand for? I’m afraid we aren’t going to get a definitive answer to that, it could be Speed or Sensitivity, or perhaps even Stealth or Small (file size), or all of the above. I’ve asked the question of those who ought to know and they aren’t telling!
      Shooting with M lenses
      Of course the main purpose of the camera is for fast AF and video, but I know that quite a lot of people are going to be interested in how well it does with M lenses. Sadly I didn’t have time to do any very careful comparisons of corner definition and vignetting with the SL2, but the general impression was that the SL2-S was at least as good and probably better.
      However focusing was better on the SL2-S, especially when zooming in on the EVF (which has a slight visual susurration on the SL2) it also seemed that nailing focus generally was easier on the newer camera. This might be because of the lower resolution, but whatever the cause it was tangible. I have established that the SL2 and SL2-S have the same sensor stack. It would be nice to do a proper comparison, but not having a camera I’m going to have to leave that up to others!
      Who is it for?
      Well, as Leica say in their press release:
      “The SL2-S is the perfect choice for customers who favour fast operation over the exceptionally high resolution of the Leica SL2”
      But I think it’s going to appeal to a wider audience than that, especially at the considerably reduced price point. I think the very good high ISO, together with fast AF (and eye focus in the spring) is going to make the camera very popular with all kind of wedding and event photographers, especially with the ability to mix and match Leica, Panasonic and Sigma lenses (there really are a lot of L mount lenses around). If you’re going to shoot 2,000 shots at a wedding, you really don’t want them to be 85mb per shot (40 is bad enough!). Added to that you really don’t need the resolution.
      More than that, quite a lot of people are already using the SL2 with M lenses, and I think a lot more will find the SL2-S even more attractive. I’ve heard from many saying that they really don’t want 48mp, mainly because of the storage requirements, but also for the heavier processing load.
      The new fast M lenses (90 Summilux, 75 Noctilux, 50 Noctilux) all handle better on an SL body and for many people focusing on an EVF based camera is simpler than using a rangefinder, the SL2-S is less challenging to focus with M lenses has a better magnification experience.
      Conclusion
      The Leica SL2-S has much improved video, with better things promised with firmware upgrades in the near future.
      It is also a fine stills camera, allowing really fast shot to shot times and extremely good high ISO. It’s great to focus with M lenses and produces excellent image quality. For many people 24mp is still the sweet spot for resolution.
      Added to all of this it’s considerably cheaper than the SL2, so it’s likely to attract new Leica users.
      Once again Leica have produced a sensible and interesting camera which is going to appeal to a lot of different users, both old and new.
      Sample Images Leica SL2-S
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    • By Andreas_Kreuz
      ... aus der Gerüchteküche
      https://www.photoscala.de/2020/11/20/neue-geruechte-zu-leica-nikon-sigma-sony-und-tokina/
       
    • By Rob7P
      Hi,
      Maybe the future of the CL and TL2 will be the same sensor of the Sony alpha 7C: compact camera, full frame and 24 MP? 
      There are also rumors of an SL2-S with this specs so it can be the end of the CL and TL lineup?
      Currently I have a T and I'm worried if upgrade to a TL2 for Black Friday or wait.. I will be happy to uprade for the extra megapixels of the TL2 but there are some cons for the fact that with the same sensor the pixels are smaller?
      Happy if anyone can help with my decision 

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