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Blick über den Zaun: Carl Zeiss verlängert Kooperation mit Sony


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In der heutigen Photoscala steht eine kleine Presseaussendung in der Charly Z. mitteilt dass sie die Kooperation mit Sony um weitere 5 Jahre verlängert haben.

Zeiss und Sony arbeiten weiter zusammen | photoscala

Also nichts was die Leica Welt erschüttern müsste - aber dennoch eine Kurzinfo wert

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die ZM sollte mal digitalisiert werden. Sinngemäß hatte Zeiss damals verlauten lassen:

 

"wenn es technisch möglich sein wird, eine Messsucherkamera digital und VF zu produzieren, werden wir dabei sein".

 

Aber die M8(.2) hat Crop 1,3. Nicht weil Leica zu blöd ist, sondern weil es technische Restriktionen gibt. Und die kann auch Zeiss nicht ignorieren. Es sei denn, man ignoriert die Qualität der Dateien/Bilder. Will man wohl nicht.

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Sony ist die Firma mit den grossen KB-Vollformatchips, das wäre doch mal ein Ansatz für ein eigenes Zeiss-Gehäuse, war da nicht eh was geplant?

 

Der Text der Pressemeldung ist da ziemlich eindeutig und besagt das Gegenteil: Zeiss liefert die Objektive für die Gehäuse samt Chips von Sony und nicht umgekehrt.

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die ZM sollte mal digitalisiert werden. Sinngemäß hatte Zeiss damals verlauten lassen:

 

"wenn es technisch möglich sein wird, eine Messsucherkamera digital und VF zu produzieren, werden wir dabei sein".

 

Aber die M8(.2) hat Crop 1,3. Nicht weil Leica zu blöd ist, sondern weil es technische Restriktionen gibt. Und die kann auch Zeiss nicht ignorieren. Es sei denn, man ignoriert die Qualität der Dateien/Bilder. Will man wohl nicht.

 

 

jaja, und leica hat mal behauptet, dass es NIEMALS eine digitale M geben KÖNNTE.

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Der Text der Pressemeldung ist da ziemlich eindeutig und besagt das Gegenteil: Zeiss liefert die Objektive für die Gehäuse samt Chips von Sony und nicht umgekehrt.

 

.... und Zeiss lässt die DSLR-Objektive von der japanischen Firma Cosina für sich fertigen.

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Guest Colt Seavers

Wenn Leica an einer Vollformat M9 arbeitet, kann Zeiss das schon längst auch an der ZI. Mit Sony im Rücken (und damit Konica-Minolta mit dem RF-Background) sowie Cosina mit dem RD-1-Wissen sollte es für Zeiss nicht minder möglich sein, da zeitgleich was auf die Beine zu stellen.

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Die Frage, zumindest meine, wäre doch, warum sollte Zeiss das überhaupt wollen?

 

Ohne Not etwas so komplexes wie eine Digitalkamera zu entwickeln und zu produzieren, aus einer Position eines auf Optiken fokussierten Unternehmensbereichs, halte ich für relativ unwahrscheinlich, da ein komplett neuer Geschäftszeig aufgezogen werden müsste.

Andereseits fällt mir wo ich das schreibe gerade ein, dass Zeiss soeben ein Spektiv mit eingebauter Digitalkamera vorgestellt hat.

Wäre also doch nicht so unwahrscheinlich.

 

Mit traditionellem Messucher oder modern mit elektronischem Sucher?

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Die Frage, zumindest meine, wäre doch, warum sollte Zeiss das überhaupt wollen?

 

Ja, es wäre vielleicht Quatsch, aber sie haben damals in der Tat den Käufern ihrer ZI-Scherben ein Versprechen abgegeben, naja, nennen wir es eine digitale Absichtserklärung.

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jaja, und leica hat mal behauptet, dass es NIEMALS eine digitale M geben KÖNNTE.

 

 

und dann ist es eine M8(.2) mit Crop 1,3 geworden

 

und Zeiss wartet immer noch auf die Lösung mit dem VF- Chip.

 

und Leica wird auch irgendwann den VF- Chip in der M anbieten (mit Kompatibilität der "alten" M- Linsen *1), aber erst wenn damit die eigenen Qualitätsvorstellungen realisierbar sind.

 

 

 

*1 und was dies heisst, sollte jedem technisch orientiertem Menschen (und allen Anderen, die aufmerksam die damit verbundenen Problematiken verfolgt haben) klar sein. Wenn nicht - suchen in diesem Forum hilft.

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Nur mal so....

 

ob nun Zeiss nicht will oder sie nicht nachkommen mit der Produktion.....???

 

zum Glück hab ich das 50er seit Dezember 08 und bin mehr als zufrieden damit. Das 21er ist vorbestellt

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Guest User 42869
Ob Zeiss-Optiken Made in Japan bei Cosina soviel besser sind als die Original Nikonscherben??

 

Erstens ist diese Äußerung billigste Polemik, zweitens spielte und spielt Zeiss bei den meisten Optiken immer noch - ganz egal ob nun Made in Germany oder Made in Japan - in einer Liga mit Leitz bzw. Leica und drittens hat eben auch Leica schon das ein oder andere R-Vario in Japan produzieren lassen, was deren Leistungsfähigkeit und Fertigungsqualität aber in keinster Weise gemindert hat.....

 

Ebenso mag es durchaus sein, das es einige weniger gute - wenn man mal nicht die ohnehin meist in's Extreme gesteigerten Ansprüche vieler Leica-Kunden anlegt, die gleich von "Scherben" reden möchten - Nikon-Objektive gab und gibt, aber sooo schlecht sind die Linsen dieses Herstellers auch wieder nicht!

 

Grüße, Alexander

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Guest User 42869
Nur mal so....

 

ob nun Zeiss nicht will oder sie nicht nachkommen mit der Produktion.....???

 

zum Glück hab ich das 50er seit Dezember 08 und bin mehr als zufrieden damit. Das 21er ist vorbestellt

 

Ach............ eine saugute, nagelneue 1,4er Standardlinse für vergleichsweise lächerliche 650 Teuros, dafür bekommt man für's R-System gerade mal ein optisch sicher viel schlechteres, deutlich älteres und schon "abgenudeltes" 50mm-Summilux auf dem Gebrauchtmarkt und die ganz aktuelle Version sprengt den Preisrahmen für ein "schlichtes" lichtstarkes 50er doch bei weitem und dürfte trotzdem nur marginal besser als das schöne 1,4/50mm Zeiss-Planar sein..... langsam wundert mich echt nichts mehr!

Ich hab' wohl scheinbar doch irgendwie in's falsche SLR-System "investiert"...

:rolleyes:

 

Vielleicht könnten die (wohl wenigen noch verbliebenen) Leica R-Nutzer hier mal eine "Bettelmail" gen Oberkochen für die Anbringung eines ZR-Bajonetts an deren Linsen loschicken, da ist bei dem gerigem Interessentenkreis dafür dann wenigstens die Lieferbarkeit sichergestellt.....

:cool:

 

Grüße, Alexander

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Ach............ eine saugute, nagelneue 1,4er Standardlinse für vergleichsweise lächerliche 650 Teuros, dafür bekommt man für's R-System gerade mal ein optisch sicher viel schlechteres, deutlich älteres und schon "abgenudeltes" 50mm-Summilux auf dem Gebrauchtmarkt und die ganz aktuelle Version sprengt den Preisrahmen für ein "schlichtes" lichtstarkes 50er doch bei weitem und dürfte trotzdem nur marginal besser als das schöne 1,4/50mm Zeiss-Planar sein..... langsam wundert mich echt nichts mehr!

Ich hab' wohl scheinbar doch irgendwie in's falsche SLR-System "investiert"...

:rolleyes:

 

Vielleicht könnten die (wohl wenigen noch verbliebenen) Leica R-Nutzer hier mal eine "Bettelmail" gen Oberkochen für die Anbringung eines ZR-Bajonetts an deren Linsen loschicken, da ist bei dem gerigem Interessentenkreis dafür dann wenigstens die Lieferbarkeit sichergestellt.....

:cool:

 

Grüße, Alexander

 

Ich setze einen oben drauf: das 1,4/50 hat 519,00 € gekostet und ist obendrein saugut von der Optik wie auch von der Mechanik und ALLE (Canon-) Funktionen -bis auf AF- passen zu 100%. Und mit dem AF Indikator kann man wunderbar auf den Punkt scharf stellen, was will man mehr ?

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    • By pptmstr
      Hello everyone, here's my review of the new Carl Zeiss Contax G Planar 35mm f/2 FUNLEADER conversion to Leica M.
      This is my first review here so I am not used to the technicalities of posting, please forgive me if I readjust things after I post.
      FUNLEADER Contax G35 to Leica M Conversions

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! I have included the 7artisans 35mm f/1.4 M and the Voigtlander VM 40mm f/1.2, the only lenses in the 35mm zone I own.

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! Disclaimers:
      1. none of the lens makers / converters have been involved in these tests and I have personally purchased all 3 lenses, none of them have been provided.
      2. the FUNLEADER link above contains an affiliate link with a code that will get you a 5% discount (used to be 15%, I hope they bring that back). If you purchase using the link above FUNLEADER says I will receive 10%.
      3. all opinions expressed here are my own and, just like with anything in life (especially photography equipment!), you may have a different one.
      A few bullet points about the tests:
      - done on my Leica M-P typ 240
      - done on a tripod with a 2 second timer to hopefully dampen most vibrations
      - no filters or hoods were used and lenses were extremely clean
      - captured at M-P's base ISO: 200 (with the exception of a few frames captured at 1.2 and 1.4 because 1/4000 was too slow to keep equal exposures so I set the ISO to PULL 100)
      - exposure was manual and the exposure time was adjusted accordingly with every aperture change (generally 2/3 stop) in order to hopefully maintain an even exposure between the samples
      - white balance was on AUTO
      - all focus was EXTREMELY CAREFULLY done using LIVE VIEW at f/2 for each lens, using both the focus peaking and my own eyes to make sure I get the best possible focus
      - focus was redone with every lens change
      - the 40mm was repositioned so that the main subject filled roughly the same size in the photos (as much as possible, the infinity tests obviously show the difference in focal length)
      - most tests were taken all all apertures but since this ended up requiring so much work I only included up to f/8, to be honest I don't think anything past that is relevant
      - all samples processed in Capture 1 PRO with the default output sharpening for screen (any image processor will apply some sort of sharpening from DNG to JPG)
      - I am sharing a Google Drive folder with all DNGs, JPGs, comparisons and misc images, all full size. Please check them out and use them for free, a credit would be nice if you end up posting them. 
      PART 1 / 5
      A morsel of history: if you're reading this you most likely know what this lens is, otherwise this info can be easily found online.
      The G35/2 is supposed to be the "lesser performer" of the Contax G suite, the internet is funny like that, some person deemed it once as not being as stellar as the G45/2 (which is whispered to be one of the best lenses in 35mm photography history) and the internet has taken that and transformed it into "not a good lens" kind of rumour. I am here to prove otherwise.
      Here's a G35 / G45 specs comparison:

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! This 35 together with the Hologon 16mm are the only ones I do not own in G mount. I have shot all the other ones (21/2.8, 28/2.8, 45/2, 90/2.8) on my Contax G2 and adapted on my Sony A7R3 with a cheap Ulata adapter. They are sharp, very sharp wide open. And so light.
      Build quality: without further ado, I think FUNLEADER and Mr. Ding have done an amazing job here: the conversion is incredible, so tiny and lovely, with a great weight and feel. The focus action is nice and smooth and the little focus tab suits the lens. The black paint version is really beautiful, I have always been a black paint / lacquer fan, hence my M-P. This version will get patina with use (unless you're Lenny Kravitz and give it a good rub to look well used). The "gold" version has lovely sharp black engravings and a black focus tab. The focus tabs are really nice, placed at the perfect position where, when pointed straight downwards, the lenses focus at 4 feet / 1.2 meters. I also purchased a "gold" helicoid as I am planning to do a conversion myself. The "gold" helicoid feels like brass and it's a bit of a fingerprint magnet.
      The helicoid has "MR. DING" engraved on the mount. Pretty cool. I did a bit of digging and "Mr. Ding" is their master craftsman, maybe having been part of MGR Production. They are also behind the Bresson Viewfinder magnifier, which I happen to have on my M-P and love.
      I would love to find out more about Mr. Ding, if anyone has info please do share.

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! The weight of the helicoid is 206g / 7.26oz and the whole lens is 266g / 9.38g

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! The lens did have a plastic ring glued on the front, on top of the original Carl Zeiss from markings, but I removed it easily and left no marks. Sorry Mr. Ding, I prefer the original Carl Zeiss engravings.
      The original lens hood of the G35 / G45 fits nicely, but I have the champagne version and I personally don't think it works with either the black or the gold version. I might spray paint it with a glossy enamel.
      Honestly, it looks amazing on the M-P. It is a gem of a little lens and a great performer.
      Customer service: excellent, very responsive, I had quite a few questions for them and they replied very quickly.
      Packing: excellent, pragmatic, not fancy.
      Shipping: wowsers, the lens was in my hand in Vancouver BC Canada in 6 days, dayum!
       
      PART 2 / 5: colour, focal length, sharpness close and mid distance
      Two notes about colour and focal length:
      - colour - the G35/2 renders the most accurate and neutral colours, next is the VM 40/1.2, while the 7artisans 35/1.4 M renders quite warm
      - focal length - the G35/2 is a little wider than the 7artisans 35/1.4 M, I wonder what their real focal lengths are. Please do share if you happen to know.
      Sharpness: the G35/2 is very sharp wide open, it nearly matches the VM 40/1.2 at f2, actually honestly we are splitting hairs between the G35/2 and VM 40/1.2. Keep in mind that the VM starts at 1.2, so from a lens design pov it has a lot of room to be sharp at f2. It's quite a feat how consistent the G35/2 is all the way up to the widest apertures. The G35/2 is sharper than the 7artisans 35/1.4 M at every aperture. I was surprised as well. In all honestly, I really love the 7artisans lens, it has a really nice 3d pop and the built is absolutely amazing.
      Check out these 100%s of this starling at f2! I used live view, there's no way to nail that in the viewfinder patch, I also took a bunch of shots and these were the best 4, maybe out of 12 or so.
      100%

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! full images for context

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! I have done a few test sessions but not included all here (so much to process and compare), so here are a few. Before every comparison chart you will see a half size G35/2 image at f2, for no reason really other than to show you what the whole scene looked like.
      Session 1 close:

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! Session 1 mid distance:

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      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden!  
      PART 3 / 5: sharpness at infinity
      Session 3 infinity (center and corner):

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! Session 7 infinity (center and corner):

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden!
      PART 4 / 5: bokeh and conclusion
      Session 1 mid distance:

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! Session 2 mid distance:

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! Session 6 close:

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! Vignetting: yea a bit, but nothing out of the ordinary at large apertures. See for yourself.

      Focus shift: I did not test for it, but from my walks it seems to be fine.

      CONCLUSION:
      The Carl Zeiss Contax G Planar 35mm f/2 is a gem. Coming from great heritage, it is now encased in an amazing conversion from FUNLEADER for our Leicas. The G35/2 is an honest lens, you won't find clinical sharpness here, but since you're reading this you're probably not looking for that, but for the resurrection of a highly underrated Carl Zeiss optic. The G35/2 renders the world gently with neutral colour rendition, pleasant bokeh and a sprinkle of pop. The tiny form has a great weight and feel and it simply looks incredible on a Leica. The black paint version is shiny and will brass while the "gold" version has lovely sharp black engravings (bit of a fingerprint magnet though). I honestly look at my camera sitting on my desk now and hear the whispers: "take me out and make photographs". Well done FUNLEADER and Mr. Ding, hat's off to you.
      Just like the original little piece of history it now protects and focuses, the FUNLEADER conversion will also be remembered as a gem amongst the connoisseurs.
      FUNLEADER Contax G35 to Leica M Conversions
      I hope you enjoy the test results, please let me know if you have any thoughts, suggestions and questions.
      Here is the Google Drive folder:
      https://drive.google.com/drive/folders/1-mgIUEIScjebkdNY-GAouTlJE3FTCrDy
      I am leaving you with a bunch of samples, enjoy.
       
      PART 5 / 5 samples
      All the following samples are just snaps from my walks and I barely spent a minute on some of them in C1
      f2

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    • By Clook
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    • By Clook
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    • By R4p70r
      Hi,
      I have a question to all those who use the Q2 alongside with their Sony camera:
      How far can you go with those Q2 RAW files?
      [Taking the photos shakefree, deliberately underexpose the photos, increasing the exposure in post-processing etc. just to get the shot.]

      I would like to read your input in that regard.
      I own the Sony RX100V (RX100 MK5) & A7RIII (A7R MK3) with a bunch of Sony GM (85mm f/1.4), Sony Zeiss (35mm f/2.8 & 55mm f/1.8), Zeiss (Batis 85mm, Loxia 25mm, Loxia 50mm, Loxia 85mm) and adapted Contax Zeiss (28mm f/2.8, 50mm f/1.4, 50mm f/1.7, 85mm f/2.8, 135mm f/2.8) lenses.
      Currently I love using the Zeiss Loxia lenses and so far I like the Q2's lens rendering. I would like to replace most of those lenses and the RX100V, keep the Loxia & 85mm GM lenses and purchase the Q2.
      The intention is to simplify my gear and at least have only a few autofocus lenses in my repertoire.
      The 85mm GM can't go because of portrait photography where autofocus is critical (Sony Eye-AF huray!). For fun projects I like using the Loxia 85mm (that glas is ridiculous sharp and contrasty!).
      The Q2's purpose is for covering the the focal length 28mm[, 35mm and 50mm] with its autofocus lens.

      I often see myself using my Sony cameras (I had the A6000 & A7II [A7 MK2] before) on my travels in low light situations (www.instagram.com/ryan.lam.888) and I don't carry a full sized tripod with me.
      Sometimes I have a tabletop tripod and a clamp with me traveling to the destination just in case I need them. However after one or two outings I am able to evaluate whether or not I need them. Oftentimes many locations don't allow you to deploy a tripod on-location (Hello London & Italy! xD ).
      It is amazing how much I can get out of those Sony RAW files without much noise and banding issues.

      Can anyone provide RAW files from a Q2 and a Sony camera both shot at the same location with the same low light condition?

      Thank you!
    • By anrotil68
      HI,
      what's the best lens mount adapter for Leica M lens to Sony E.MONT that have you tried ?
      Thanks a lot.
       
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