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    • By Al Brown
      About 100 yers ago, Leitz company issued a set of theatre binoculars in gold (BINAR and BITUR, according to Laney). It was a thing of class and the luxury edition adorned  their catalogue until the WWII. The logical choice was to try and implement the gold mystique to the Leitz cameras as well - and thus in 1929 the "Luxus" Leica (LELUX, LESSALUX) was born. Although never a huge commercial success, the cameras (less than 100 made according to Rogliatti et al.) remains a collector favorite.

      Fast forward to the M era. There were several attempts to revive the glitter with custom golden M3's, but the biggest golden boom was created after the M "revival" with the special edition M4-2 in 1979, commemorating the 100 years anniversary of Oskar Barnack (1879-1979). There were 500+500 cameras made in 1979 and 1980 in Canada for the occasion (1527201-1527700 and 1528151-1528650 respectively) with 24-karat gold plating.

      After that, there were several more editions in gold - for the Sultan of Brunei (I know of two variants, first was the 25th Anniversary of accession to the throne of Sultan of Brunei on 1st October 1992), for the commemoration of the Golden Jubilee celebration of the access to the throne of HM The King Bhumiphol Adulyadej of Thailand (1996) and the Leica MP Gold "60 years PRC" (2009).

      Several very nice golden M2, M3 and M4s surface on eBay now and then, but they are all custom repaints.
      No golden M was made in digital era, only brass - M10P for Thailand S.C. ASSET comes to mind.

      Please feel free to add any additional information!
      And do write how you feel about golden Leicas. You know what they say - anything useful to you is pure gold, regardless of the material used...

      (Pictured here: my personal M4-2 with Leica catalogue production number 10420 from 1980 with the Summilux dating from 1977.)

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    • By Al Brown
      Do you use a half case? Show us the images of your beauties! What are in your opinion the benefits? What is the best half case out there? Curious and eager to see!
    • By Al Brown
      On September 14th in 2006, Leica introduced the first digital M camera, the Leica M8 featuring a 10.3 megapixel CCD image sensor.
      After 15 years, a new is M11 coming for all eager M photographers in love with latest technology available from Wetzlar.
      I would like to know which digital model from these fruitful 15 years has been your favorite and/or which digital M model (each had its quirks) you hated the most.
    • By Al Brown
      A polarizing question, but a fair one.

      If one wanted to replace the screw above the lens (on, say, M-P or M10R black paint) with the red (or black) dot logo sticker, is the hole as big as the original logo sticker? Is the screw flat so one could just put the sticker over it? I found no topic of this sort but if it has been answered please do link to the thread.
      Thank you for your civilized answers, please no dumb discussions of "why would anyone want to do that?" kind, it is an academic question.
       
    • By ChrisGA
      Erfahrung und Meinung gefragt zu meiner Ausrüstung
       
      Hallo,
      mein Name ist Chris, habe mich an anderer Stelle bereits vorgestellt.
      Zu Leica gekommen bin ich über die Leica Q, vorher hatte ich eine Fuji und davor eine Canon-Ausrüstung.
      Mittlerweile hat sich hier folgende Ausrüstung angesammelt, die ich nun gerne auf das Nötigste zusammen streichen möchte. Da ich mich überhaupt nicht entscheiden kann, suche ich neue Impulse. 
      Was fotografiere ich?
      - Natur, auch mal Makro (mit Q2 oder M-Zwischenring), Menschen, auch mal Street, Reise, Hunde, Autos, auch mal Portrait-Serien, Familien-Portraits. Selten Stativ aber gerne low light, nie Blitz
      Kameras in der Reihenfolge der häufigsten Verwendung:
      - SL mit M auf L-Adapter
      - M9 Monochrom (behalte ich auf jeden Fall, M10 brauche ich nicht, hatte ich bis vor Kurzem)
      - Q2 
      Objektive in der Reihenfolge der häufigsten Verwendung:
      - 50 mm Summilux Version I, 1966
      - 35 mm Summilux Version I, 1967 (Verwendung an der SL eingeschränkt... verstärkte Vignettierung)
      - 21 mm Voigtländer F1,4
      - 50 mm Summicron, 2000
      - 35 mm asph. Summicron 2002
      - 90 mm Elmarit F2,8 (gerne gezielt bei Portrait)
      Welche Begehrlichkeiten gibt es? 
      - SL2-S
      aber brauchen tue ich die nicht zwingend. Glaube nicht, das ich damit bessere Bilder mache. Es reizt gegenüber der SL der IBIS und das noch bessere Rauschverhalten sowie das viiiiel bessere Fokus-Peaking....  Da ich die Sl für 1500,- Euro gekauft habe, würde ich seeehr viel für diese Reize zahlen.
      Hat jemand spontan einen Impuls, Ideen, die mit weniger Objektiven. Eine Überlegung war schon mal auf neuere Summiluxe umzustellen und dafür aller 35er und 50 er zu veräußern. Sind die neueren Summiluxe bei F2 oder F2,8 so scharf wie die Summicrone? Die älteren sind das erst bei F4 und dass ist mir dann schon zu wenig Licht und/oder Freistellung.
      Danke für Eure Impulse ich bin gespannt.
      Viele Grüße
      Chris
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