Jump to content
Timo.DNG

M10-Serie, Zuverlässigkeit Auto-Weißabgleich

Recommended Posts

Advertisement (gone after registration)

Liebe Mitglieder,
ich habe jetzt eine ganze Zeit lang das Forum durchsucht, aber leider kein passendes Thema gefunden.

Kann mir jemand aus der Erfahrung heraus berichten, wie zuverlässig der Auto-Weißabgleich in den verschiedenen M10-Modellen ist? Ich habe da (wie viele Männer) ein kleines Rot-Grün-Problem. Daher bin ich bei Farbaufnahmen auf die Unterstützung des Auto-Weißabgleiches angewiesen. Es ist in der Praxis eher schwierig ständig mit Graukarte zu arbeiten.. 

Vielen Dank

Timo

Ich verwende – in Reminiszenz an Film – stets WB Tageslicht. Wenn ich „korrekte“ Farben benötige, erfolgt das aus den DNG in Capture One (oder einer anderen Rohdaten-Weichware). Auto würde ich grundsätzlich meiden, weil ich nie sicher wäre, ob‘s passt...

Der AWB funktioniert bei allen M10 Modellen gleich (gut). Aber man überläßt die Farben einer Maschine. Kleine Änderungen beim Ausschnitt können zu einem anderen WB führen. Deshalb mache ich es wie Happymac, ich stelle aber nicht auf Tageslicht, sondern bewölkt. Reine Geschmacksache. Man arbeitet dann wie mit Film. 

Ich danke euch für euere Antworten. Dann werde ich das wohl klassisch angehen. Fest eingestellter Weißabgleich. Je nach Situation. 

Ich habe mit dem AWB aufgehört und zwar deshalb, weil zumeist mehrere Bilder zusammengehören und dann aber je nach Bild- oder Farbinhalt jedes Bild einen anderen Weißabgleich hat obwohl zur gleichen Zeit am gleichen Ort, halt in eine andere Richtung, fotografiert wurde.

Ganz extrem aufgefallen ist mir das bei Panos, wo jedes der Einzelbilder, wenn auch nur gering, einen anderen Abgleich hatte und es mir unmöglich war diese nahtlos zusammenzurechnen.

Seither habe ich immer einen fixen Weißabgleich eingestellt, welchen ich bei RAW-Bildern im Nachhinein problemlos anpassen kann und dann aber für alle Teilbilder einer Serie oder eines Panos identisch.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Similar Content

• By scroy
      The camera is used, and was CLA'd by Leica NJ in June 2020 [PCB replaced, rangefinder adjustment, clean]
      Selling with all original accessories, box, papers.
      Selling to finance an M10-R.
      Paypal [Please add fees or send by "Friends and Family"], Venmo, Zelle payment.
      Price 4000 USD
      Selling from USA (Boston, MA), Shipping: 2 Day, Insured to US: $100.
    • By Holger1
      Verkaufe aus Sammlung eine Leica M 10 silber. Die silberne Version ist vom Werk her ausverkauft. Die Kamera ist sehr wenig benutzt worden und hat zwei minimale Gebrauchsspuren. Das Display und der Sucher sind frei von Kratzern. Der original Leica-Akku ist dabei, die Kameraschatulle, sowie ein unbenutzter Tragegurt, ein Ladegerät, Anleitung und mehrere Kabel. Mit dabei ist das 224 Seiten starke Buch "Leica M10" von Michel Birnbacher. Dies ist ein Privatverkauf- I send only within EU.     FOTOS-- weiter unten! bitte runterscollen  

• By Johnclare369
      Hi all
      I've not used flash very much apart from as fill-in for portraits, but I have an upcoming project that may require a little more of it. I have a Leica SF40 flash which I know can work as a slave when combined with the right master unit. 
      Any suggestions as to what the right master unit would be?
      Thanks.

• By :hinting image
      Started a new blog and shared my experience with M10 and a vintage Elmar 35mm. Comments and feedbacks are welcome.
      https://hintingimage.com/uts-business-school-leica-m10-elmar-35mm-screw-mount-the-alternative-approach-to-my-architectural-photography
      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden!  
    • By LCL999
      As background, some years ago Leica produced a collectable M9 Titan, all titanium including the 35mm 'lux. Part of the kit that came with it was a very nice holster and also three sizes of finger loops. These finger loops attached directly to the side of the M9. The combination worked superbly.
      Now, to get the same functionality with an M10 you need to buy a hand grip ($us415) plus a finger loop ($us135 each). $us650 just to get the finger loop function when it was designed into the M9 years ago, without having to fit a new bottom on the camera. See https://www.kenrockwell.com/leica/m9/titanium.htm to see the attached finger loop. The current offering is clunky and unnecessarily complex.
      Leica where are you? When can we see that M9 Titan finger loop on an M10 or M11?
      btw the holster with the M9 Titan looked and worked well, except for no top strap. It meant that if one bent over too far the camera fell out. I notice that newer holsters have such a strap, though it slows down a quick draw. The guy with the Titan will shoot first.
      Meanwhile, does any third party make finger loops that attach direct to the M10? The Wotancraft wrist strap is close, but not good enough.
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use. We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue., Read more about our Privacy Policy