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LUF Admin

Tom Berger: Leica SL2 Test

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vor 4 Stunden schrieb LUF Admin:

Obwohl die Pixel der SL größer sind als die der SL2 und damit lichtstärker sein müssten, ist das Rauschen mit höher werdenden Empfindlichkeitseinstellungen bei der SL doch eklatant stärker. Der Qualitäts-Abstand zwischen den beiden Leicas ist dabei definitiv größer als der zwischen der SL2 und der Hasselblad. Natürlich haben die SL2 und X1D die gleiche Pixelauflösung und damit ist die Feinheit des Rauschens zunächst einmal die gleiche, was eine Erklärung ist. Trotzdem finde ich es erstaunlich, dass die SL2 trotz nur etwa 60% der Sensorfläche der X1D ihr Rauschen auch bei hohen ISOs so gut im Griff hat.

 

vor 4 Stunden schrieb LUF Admin:

47 Megapixel in einer Leica sind zwar grundsätzlich toll, aber ich habe ja noch meine Hasselblad X1D. Die wird auch weiterhin in den Bereichen Architektur und Studio erste Wahl sein. Was für mich persönlich an der SL2 wirklich faszinierend ist, ist die Leichtigkeit und Schnelligkeit, mit der man mit diesen 47 Megapixeln auf der Straße unterwegs sein kann. Und das auch noch mit IBIS-Unterstützung. Das bietet einfach keine Mittelformatkamera.

Danke, das unterstreicht die hier an anderer Stelle geführte Diskussion sehr eindrucksvoll!

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" Was für mich persönlich an der SL2 wirklich faszinierend ist, ist die Leichtigkeit und Schnelligkeit, mit der man mit diesen 47 Megapixeln auf der Straße unterwegs sein kann. "

Nimm eine Q die ist noch viel leichter......und hat den selben Sensor  :-)))  wenns dir ums Gewicht geht!!!!

Der Bericht liest sich leider wie "ein kaufter Werbetext"....sorry ich bleib bei meinen 2 SL Gehäusen, die ganz einfach "griffgleich" mit je einem anderen Objektiv in die Hand genommen werden können.  Und Ehrlich wer braucht 47 Megapixel .......ich nicht, nicht einmal bei Architektur. 

Und ja diese Sorgen möchte ich haben:

"Die Kamera ist leise, sehr agil und eignet sich deshalb auch hervorragend für die Streetfotografie, da sie mit entsprechend kompakten M-Objektiven trotz Spiegelreflex-Look recht unauffällig ist. Nur ein Punkt arbeitet hier entgegen und dieses Manko liegt im Design: der strahlend weiße Leica-Schriftzug auf der Vorderseite der Sucherkappe ist sogar noch einen Tick größer geworden als bei der SL und fällt einfach fürchterlich auf. Wie übrigens auch der viel zu große rote Leica-Punkt auf der Vorderseite, der auch noch zu nahe an der Gehäusekante sitzt."

Ein schwarzes Isolierband empfiehlt hier der Praktiker und weg sind diese großen Sorgen!

Edited by fotoschrott

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vor 31 Minuten schrieb fotoschrott:

" Was für mich persönlich an der SL2 wirklich faszinierend ist, ist die Leichtigkeit und Schnelligkeit, mit der man mit diesen 47 Megapixeln auf der Straße unterwegs sein kann. "

Nimm eine Q die ist noch viel leichter......und hat den selben Sensor  :-)))  wenns dir ums Gewicht geht!!!!

Der Bericht liest sich leider wie "ein kaufter Werbetext"....sorry ich bleib bei meinen 2 SL Gehäusen, die ganz einfach "griffgleich" mit je einem anderen Objektiv in die Hand genommen werden können.  Und Ehrlich wer braucht 47 Megapixel .......ich nicht, nicht einmal bei Architektur. 

... schade, dass das den Eindruck macht, es sei "ein gekaufter Werbetext". Ich kann aber versichern, dass da nix gekauft ist. Ich bekomme weder eine Aufwandsentschädigung noch einen Sonderpreis für´s neue Gerät von Leica 😉 Genauso wenig wie übrigens die anderen Tester-Kollegen, die sich hier vielleicht in den nächsten Tagen noch zu Wort melden werden.

Und der Vergleich mit der Q war natürlich nicht ernst gemeint, oder? Zumal ich mit "Leichtigkeit" gar nicht so sehr Größe oder Gewicht gemeint habe, sondern eher die Lockerheit und Reaktionsschnelligkeit der SL2, mit der man sehr unbekümmert und einfach fotografieren kann.

Es bleibt Dir ja unbenommen, bei der SL zu bleiben, was ich übrigens auch durchaus gut verstehen kann, wenn man keinen Bedarf an höheren Auflösungen hat. Ich werde meine auch nicht dafür eintauschen sondern die SL2 als weiteres Gehäuse danebenstellen.

Du solltest aber nicht den Fehler machen, und von eigenen Bedürfnissen auf andere schließen. Ich kann 47 MP sehr gut gebrauchen, vor allem im Job. Der Anspruch meiner Kunden verlangt es jedenfalls häufig. Außerdem habe ich ja auch geschrieben, dass die 47MP der SL2 gar nicht mein Haupt-Benefit ist, zumal ich die ja im Mittelformat schon habe. Es ist einfach das Gesamtpaket mit IBIS, tollem Handling und Schnelligkeit, das mir gut gefällt und das ich in dieser Kombination mit meinen Mittelformat-Hassis nicht habe.

Edited by fototom

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vor 6 Minuten schrieb fototom:

... bin halt Ästhet in jeder Hinsicht, da verbietet sich so was! 😅

Entschuldigung - habe dem Titel nicht entnehmen können, dass der Bericht von dir ist! Du stehst bei mir "ganz oben" auf der Liste der "bestinformierten Praktiker"! Somit lese ich es nochmals und lasse den aufkommenden Verdacht "Werbetext" schleunigst weg. Sorry war n nicht bös gemeint - dir glaub ich deine Einschätzung! Lg. Hans.

 

Edited by fotoschrott

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... nachfolgend noch ein paar weitere Fotos, die Andreas im ersten Posting des Artikels aus Zeitgründen erst einmal noch weggelassen hat. Zunächst einige Side-by-side-Fotos von SL und SL2, wo auch das Thema Gewichtsvergleich nochmals zum Ausdruck kommt ...

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vor 8 Stunden schrieb LUF Admin:

Testbericht von Thomas A. Berger | www.tab-fotografie.de

Erste Erfahrungen mit einem neuen Meilenstein – Leica SL2

...

Text und Fotos: Thomas A. Berger | www.tab-fotografie.de

Toller Bericht, tolle Fotos. Danke, Thomas!

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vor 1 Minute schrieb jmschuh:

Toller Bericht, tolle Fotos. Danke, Thomas!

... danke DIR für´s Lob, tut gut! 😊 Nachfolgend noch ein paar Street-Shots zum Spaß. Diese Fotos hatte ich unter strengster Geheimhaltung der Metadaten schon mal gepostet, denn sie sind mit dem brandneuen 1,5/75er Voigtländer Nokton gemacht, das sich echt sensationell geschlagen hat an der SL2 – ganz interessant vielleicht vor diesem Hintergrund 😉 ...

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vor 2 Minuten schrieb fototom:

Diese Fotos hatte ich unter strengster Geheimhaltung der Metadaten schon mal gepostet, denn sie sind mit dem brandneuen 1,5/75er Voigtländer Nokton gemacht, das sich echt sensationell geschlagen hat an der SL2 – ganz interessant vielleicht vor diesem Hintergrund 😉 ...

Das Fokuspeaking funktioniert gut?

Die Kamera ist schon echt verlockend. 

 

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... ja, Fokuspeaking ist gut. Allerdings stört es mich persönlich oft und deshalb nehme ich oft nur das reine Sucherbild, manchmal mit Vergrößerung. Allerdings ist auch der Sucher der SL2 nochmals verbessert worden, man merkt aus meiner Sicht jetzt kaum noch, dass er elektronisch ist, so gut ist die Auflösung.

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... abschließend noch ein paar weitere Hochzeitsfotos, alle mit dem 24-90er SL-Vario. Dann lasse ich Euch aber in Ruhe mit meinen Bildchen 😁 ...

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puh, ich hatte es befürchtet:

auf dem Sprung eine neue Hasselblad zu kaufen (x1dII) und dazu eine gebrauchte Monochrom 246, wird es wohl doch nur eine SL2 werden, als Ergänzung zur SL,

zumal wenn ich diese tollen SW-Bilder hier sehe

Edited by Peter macht Pixel

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Danke für Deinen Bericht. Auch ich werde meine verbliebene SL1 (die andere hatte ich bereits vor über einem Jahr verkuaft) behalten, zumindest als wunderbares Backup. Die SL2 wird aber ganz sicher die Rolle der Hauptkamera übernehmen. IBIS in Verbindung mit den nicht bildstabilisierten SL-Summicronen (die ich nur noch verwende) ist ein Segen. Und vieles weitere an der Neuen sicher auch. - Leica hat anscheinend wirklich Hervorragendes geleistet, auch im extrem wichtigen Bereich Marketing (vgl. die heute schon ins Netz gestellten Testberichte der üblichen Verdächtigen, die man sonst eher bei SiNiCa findet). Alles sehr gut und viel gelernt. Dank vor allem an Stephan Schulz, der für den Profibereich bei Leica (S & SL) zuständig ist.

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Hatte heute die Gelegenheit die SL2 zusammen mit dem 24-90mm selbst in Hand zu nehmen. Ehrlich ... fühlt sich verdammt gut an!! Spontanes "Ist-mir-Gefuhl".

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Der Bericht ist interessant, die Bilder gut. Allerdings hätte man sie mit der SL 1 wohl auch machen können - vielleicht mit etwas mehr Nach - bearbeitung. Ob man sich die SL 2 zulegt, hängt sehr stark vom Anwendungsprofil ab, Der IBIS ist sicher interessant für solche, die unstabiliserte Objektive verwenden, da gibt es ja bei Leica einiges und auch solche Obektive von Fremdanbietern. Dass er nur greifen kann, wenn sich das Motiv nicht bewegt, das liegt in der Natur der Dinge, wird aber hier wohl eh jedem klar sein. Was mir nicht ganz klar ist, ist ob sich aus dem IBIS und der Verwendung der stabilisierten Leica Objektive wie dem 24/90 ein doppelter Vorteil wie bei den Panas ergibt oder ob das nicht der Fall ist. Und was auch - zumindest mir nicht bekannt ist - das ist ob der Novoflex Adapter mit den Canon EF Objektiven weiterhin funktioniert. Das ist für Verwender von Spezialobjektiven aus dem Hause Canon eine wesentliche Frage - betrifft beispielsweise das Lupenobektiv MP-E 65, andere Makroobjeltive und Obektive mit Shift/Tilt Funktion. Annehmen sollte man das schon, aber wer weiss ? Was auch für manche interesant ist, das ist, ob es das Belichtungsbracketing weiter gibt und ob endlich eine interne Stitching Funktion implementiert wurde. Das sind freilich Dinge, die den Hauptanteil der Anwender nicht berühren,  mich und ein paar andere aber sehr. Die höhere Auflösung hingegen ist für mich kein so wesentliches  Kriterium. Ob ich mir die neue kaufen werde, das ist daher noch offen - eigentlich komme ich mit der SL 1 ganz gut zurecht und die würde ich verkaufen, wenn es denn die SL 2 werden sollte. Denn ich brauche nicht 2 schwere Kameras, auf Reisen nehme ich jetzt schon wegen des Gewichts gerne die CL mit ihren leichten Objektiven mit. Wie weit die Pana Sr1 eine Konkurrenz ist, da müsste man manches von der SL 2 noch wisssen. Preismässig ist sie das sicher und die Leica L Obektive kann man an ihr ja auch verwenden. Das Adaptieren der Canon EF Obektive geht bei der auch, allerdings funktioniert der Novoflex Adapter nicht mehr so vollständig wie mit der SL, wenn man das will, muss man den von Sigma nehmen. Und eine Leica ist eben eine Leica.

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Ich sehe die Vorteile der SL2, aber irgendwie spricht mich das Design nicht so an, wie bei meiner SL. Klar, reine Geschmackssache. Gerade der IBIS wäre bei den SL Festbrennweiten ein klarer Vorteil, der mir entgegenkommen würde, da ich mit diesen ein wenig liebäugele. Irgendwie tendiere ich aber dazu, die SL eher zum Arbeitstier zu machen, bei den Zooms zu bleiben und mir die Q2 als Ergänzung zu holen. Mit der habe ich dann auch eine Alternative mit mehr Pixeln, ggf. kann ich cropped und sie ist eine leicht Alternative zur SL.

Aber die SL2 ist schon gelungen und ich hoffe, dass sich das für Leica auch in Verkaufszahlen und Gewinn zeigt.

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      I’m going to start using it tomorrow I hope  New year, new photography tool! 🙂
      Happy new year all!
       
       
       
       
    • By LUF Admin
      Text & Photos Thomas A. Berger | www.tab-fotografie.de
      Translation by Michael Evans | English version first published on Macfilos | German version available here
      The headline of my little review, in which I use Leica’s own wording to announce the new SL2, is the start of the enthusiasm that I feel for the youngest scion of the House of the Red Dot.
      But first, I ought to review of my entry into the world of the SL. Euphoria and immediate enthusiasm were not evident at the outset when I experienced the first SL. In fact, my approach was over a rather rocky path. Suffice it to say that I did not really care much about the camera at the time of its release in 2015. I must confess that I could not do much with this camera at first.

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! /applications/core/interface/js/spacer.png"> Compared with my beloved M-cameras, it was too big, too heavy and, in view of the already long-established mirrorless competition of Sony & Co, with their excellent cameras, rather superfluous. Even for Leica it was way too expensive. These were my first reactions back then. And so it was that at the time the SL was removed from my wish list.
      At that time, Leica still played the supporting role for street and travel photography with the M system. For the main work in my job as an advertising photographer within my agency, apart from the digital medium format in full format, DSLR Nikons were my weapons of choice.
      Turnaround
      Then came the turnaround: As a Hasselblad V photographer for many years, I was enthused by the Hasselblad X1D when it arrived. The realisation grew with working with this mirrorless medium-format camera that my ever-increasing problems of focusing with digital SLR cameras were suddenly blown away. No more problems with blurring during hectic appointments, because the sharpness just does not sit at the one the spot, requiring you to sweat blood and water to get the sharpness where you need it.
      That was the initial spark which caused me to take a second look at the Leica SL as a possible workhorse. Good that I did, because at the very first encounter I recognised immediately that this was a great camera. It represented Leica’s high quality standards in the field of mirrorless cameras. From the start I got along well with the SL in its guise as a workhorse. Since then, my association with Nikon DSLRs has ceased after over 30 years. With the SL and M, I am now completely happy and at peace with Leica.

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! /applications/core/interface/js/spacer.png">
      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! /applications/core/interface/js/spacer.png">
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      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! /applications/core/interface/js/spacer.png"> No choice
      A few months ago, I was asked by Leica Forum administrators, Andreas and Leon, if I would be interested in becoming a field tester for the software of the forthcoming SL2. What a question! Of course I would.
      I should say in advance that this review is written against the background of a purely practical user who uses his camera professionally and privately in his own personal way. I am not a professional tester who judges the camera by means of neutrally processed test photos on the test bench. And, although I will of course try to judge soberly and factually, my findings are always relatively subjective and very related to my personal way of working.
      They are not very technically based, the image results are developed by me from RAW with the Photoshop converter, basically in my style. I will not go into much detail in terms of features and technical capabilities of the new body. Furthermore, I am predominately a stills photographer and my review therefore refers exclusively to photography with the SL2. I make no statements about the camera’s video opportunities, although I acknowledge that Leica has gone big-time into video with this camera and it is likely that many videographers will be attracted to the SL2.
      Ergonomics, handling and operation
      The die-hard SL user, picking up the SL2 for the first time after unpacking, will be amazed. Despite the familiar appearance at first glance, the -2 feels extremely different. It becomes clear at once that the slightly different design elements and surfaces have led to a significantly changed grip. The SL2 is a perfect example of how just a few millimetres of change in the chassis pitches and shapes can make a big difference or improvement to the handling.
      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! /applications/core/interface/js/spacer.png"> Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! /applications/core/interface/js/spacer.png"> Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! /applications/core/interface/js/spacer.png"> Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! /applications/core/interface/js/spacer.png"> Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! /applications/core/interface/js/spacer.png"> Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! /applications/core/interface/js/spacer.png"> Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! /applications/core/interface/js/spacer.png"> Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! /applications/core/interface/js/spacer.png"> Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! /applications/core/interface/js/spacer.png">
      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! /applications/core/interface/js/spacer.png"> Andreas Kaufmann, in a popular video interview, said that a new SL would not be as brutal and would be more cuddly. He certainly expected a significant redesign and some may say that he would have expected even little more change in the SL2. The original SL design was controversial from the start.
      But I am happy to say that the relatively minor changes in handling have wrought a significant improvement in the overall experience of owning this camera. The new “leather jacket”, the slightly rounded edges of the textured metalwork and, especially, the slight modification to the shape of the grip, with its inner recess, provides significantly more grip. The SL2 holds up well in my medium-sized male hands and is simply excellent to handle.
      The weight is practically the same — although you immediately think the camera is lighter because of the better handling. Although the new model is actually 80g heavier than that of the SL, I would have sworn the first time I picked up the -2 that it would be lighter.
      Here you can clearly see how the grip and feel can subconsciously create an impression of a camera. The dimensions of the camera have remained practically identical, the case has not increased in thickness. This is surprising because the SL2 now has IBIS with its moveable sensor. More on that later.
      What immediately catches the eye is the modified button design on the back of the camera. Here you have the three clearly-labelled pushbuttons as on the Leica M10 model, which I personally find great. (Also, incidentally, they are identical to those on the Q2 and CL).
      Those who work in parallel with the M10, such as me, find this departure from the unlabelled four-key concept of the SL a real relief. Although I got used to the SL over time, I always had my problems with the key assignment when things got hectic. The new concept suits me down to the ground. Joystick and adjustment wheels, on the other hand, have remained the same as on the SL.
      The new strap lugs, which are external and no longer recessed in the body, are a design cue I find a little less attractive. However, I do admit that it is now easier and quicker to attach and remove the strap as a result of the new design. It’s an improvement in practice, even though the sleek design has suffered as a result.
      When it comes to menu navigation, the SL2 is also quite similar to the M10 — but of course only in the areas that correspond to the M10. Added is a so-called quick menu in the main interface, which you can configure yourself. Here you can read the most important and most frequently used functions at a glance and operate them via touch interface without having to enter the list menu.
      One big change from the SL is the absence of a GPS. The SL2 has no antenna for locating and therefore no internal GPS. This is nicer for the design, because the ugly plastic hub on the left, under which the antenna was located, is now gone. GPS is now available only through the connection with the smartphone. Certainly some will regret that. Personally, it does not matter that much, as I’m not a copious user of tagged photos. Nevertheless, for some, this may be a downer.
      The Sensor
      The denser sensor is high on the list of reasons why Leica claims that the SL2 is a “milestone”. It is a completely new sensor with 47.3 effective-megapixel resolution. And is also equipped with IBIS. Above all, the so-called In Body Image Stabilisation — that is, the anti-shaking dachshund in the camera with the help of the movably mounted sensor — was a much-anticipated feature that has now become reality.
      For me personally, the addition of IBIS is at least as important as the doubling of the resolution, if not more so. The risk of blurred photos becomes greater as the sensor resolution increases. It is a great thing to be able to draw on it objectively and independently.
      It works too! As one who often attaches M-Lenses to his SL I think this is a really big step forward. With the many adapted manual lenses or also the new foreign lenses from the L-mount range of the partners without lens stabilisers (for instance, my new 45mm f/2.8 SIGMA with L-mount) having image stabilisation is a great asset. And, as already mentioned, Leica even managed to squeeze the IBIS sensor into an equally slim body. Perhaps that’s why they had to make the strap lugs external!
      I can only say good things about the image quality from the new sensor. Contrary to my fear that the higher resolution on the same sensor surface as the SL would lead to more noise in the higher ISO range, the SL2 has completely quelled those concerns.
      Even at ISO settings, the new sensor shows what it can do. The images are consistently not only finer, but also lower in noise than those from the camera’s predecessor. This is detectable at any ISO setting, but becomes visually more relevant once past ISO 400. This is really remarkable and refutes the commonly held opinion that a larger pixel density automatically leads to stronger noise.
      But I have confirmed one suspicion: The SL2 does not replace the digital medium format for me. However, it does come very close to the image quality of the larger sensors. Yet for those who need the last ounce of perfection in their photography, it is still not possible to better the larger-sized mirrorless cameras from Hasselblad or Fuji. That said, the distance between the new formats with the arrival of the SL2 has become significantly narrower. The SL2 achieves a level which will probably be sufficient in 90 percent of cases.
      Clarification
      I have made a small comparison to help clarify this proposition. Below a series of images, which I photographed with the Leica SL, the SL2 (each with the 24-90 Vario) and with the Hasselblad X1D and the 90s. I want to emphasise that my comparison is only about the noise behaviour and the dynamics, not about the resolution.
      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! /applications/core/interface/js/spacer.png"> Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! /applications/core/interface/js/spacer.png"> Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! /applications/core/interface/js/spacer.png"> The sharpening position is sometimes not exactly the same in the test shots, so my photos are not suitable for analysing the resolution but only for comparing the noise behaviour.
      For my assessment task I have also interpreted the results in the RAW processing and subsequent storage to the same level of resolution, so a total of about 50 megapixels, including the shots with the 24MP-SL.
      Thus, in my photographic reality, it is easier to compare what the sensors in the high-ISO range do when, as is common practice in the job, they are used for later for different media — for instance for large billboards or exhibition boards have to be “inflated” to the required resolution.

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      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! /applications/core/interface/js/spacer.png"> My conclusions overall: Although the pixels of the SL are larger than those of the SL2 and thus would have to be brighter, the noise as the SL sensitivity increases is blatantly stronger. The quality gap between the two Leicas is definitely bigger than that between the SL2 and the Hasselblad. Of course, the SL2 and X1D have the same pixel resolution and so the fineness of the noise is initially the same, which is one explanation. Nevertheless, I find it amazing that the SL2, despite possessing only around 60% of the sensor surface of the X1D, keeps noise even at high ISOs so well under control. Leica has really done a good job and this includes pushing sensor technology into the high league..
      In practice
      To say it in one sentence: The SL2 is a lot of fun! When I got the camera I was again away on one of my small photo trips and, coincidentally has the task of photographing a wedding in Switzerland. As a result, my picture examples are not commercial in nature but include street scenes as well as scenes of the wedding.
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      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! /applications/core/interface/js/spacer.png"> What impressed me most about the SL2 is the ease and speed with which you can take pictures. Compared with its predecessor, the new camera is not only easier to handle, more satisfying overall, but can also provide super-fast results. It is quiet, very agile and is therefore also ideal for street photography. It is quiet inconspicuous when used with correspondingly compact M lenses despite the SLR look. However, I should make one point here. The bright white Leica logo on the front of the viewfinder housing has even become a tad larger than it was on the SL and is just terrible. In a similar way, the red Leica dot is too close to the edge of the housing. As a trained graphic designer and typographer, I would have wished for more sensitivity here. But I digress.
      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! /applications/core/interface/js/spacer.png"> Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! /applications/core/interface/js/spacer.png"> Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! /applications/core/interface/js/spacer.png"> Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! /applications/core/interface/js/spacer.png"> Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! /applications/core/interface/js/spacer.png"> Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! /applications/core/interface/js/spacer.png"> In this context, however, I should mention the outstanding viewfinder which, again, impresses mightily. I have the impression that it is not only of very high resolution but that it works without delay. It is a pleasure to achieve focus with the SL2 and I have to say that this is one of the best electronic viewfinders I have ever used.
      This is likely to be interesting for sports photographers in particular. I do some work in this area but I am by no means an expert. I use a lot of manual focus with the SL and the SL2, often with M lenses and also professionally in advertising shootings. Usually the autofocus for me does not need to be of high performance in the area of speed and follow-up.
      In this context, but to mention the very good viewfinder, which was also improved again. I had the impression that he is not only high-resolution but also works without delay. It is a pleasure to be in focus with him and he is still one of the best electronic viewfinder ever.
      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! /applications/core/interface/js/spacer.png"> Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! /applications/core/interface/js/spacer.png"> Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! /applications/core/interface/js/spacer.png"> Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! /applications/core/interface/js/spacer.png"> Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! /applications/core/interface/js/spacer.png">  
      Conclusion
      One thing is certain: I will definitely get the SL2, despite my continuing work with medium format. For me, the most important point is not necessarily the higher resolution. 47 megapixels in a Leica is basically great, but I still have my Hasselblad X1D. It will continue to be the first choice in the field of architecture and studio.
      What’s really intriguing to me about the SL2 is the ease and speed with which you can be on the road with these 47 megapixels. And that it also offers IBIS support. That simply is not on offer in a medium format camera. And with the comparative low price of just under €6,000, Leica has even admitted itself into a more “normal” price level. And that’s why my piggy bank has to cough up again. I just hope it’s getting fat enough.

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! Text & Photos Thomas A. Berger | www.tab-fotografie.de
      Translation by Michael Evans | English version first published on Macfilos | German version available here
       
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