Jump to content
m.birnbacher

Is DNG really RAW on the M10 - Why is whitebalance stored in raw?

Recommended Posts

Advertisement (gone after registration)

Liebe Mitglieder, ich habe gesucht, aber nicht wirklich was gefunden, daher der neue Beitrag... 

Ich dachte, dass eine RAW Datei nur die elektronischen Daten des Sensors speichert und alle anderen Informationen wie Farbe, Kontrast und auch Weißabgleich durch den Bildprozessor der Kamera nur in der JPG Datei ausgegeben werden.

Nun habe ich in der M10 folgendes "Phänomen": der eingestellte Weißabgleich findet auch in der DNG Datei Verwendung, d.h. sowohl in der Apple Vorschau als auch in CaptureOnePro12 sehe ich den manuellen Weißabgleich und damit die unterschiedliche Farbgebung. Ein "Zurücksetzen" auf wie bei Aufnahme ist dann auch nicht mehr möglich.

Ich habe nun einen Artikel dazu gefunden: https://www.pctipp.ch/itipp/artikel/fotografie-ein-dng-ist-kein-raw-86123/ 

Frage: 
Liege ich falsch, dass das RAW eigentlich keinen Weißabgleich speichern sollte?
Ich schreibe gerade an einer Neufassung meiner Seminarunterlagen und wurde gerade in meinen Grundfesten erschüttert, den WB hatte ich so noch nie getestet, da ich davon überzeugt war, dass das RAW die Sensordaten speichert...

Nachträglich FROHE WEIHNACHTEN und zukünftig: ALLES GUTE FÜR 2019

Michel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ganz einfach. DNG ist wie ein "Umschlag" Da drinnen wird 1. die raw Datei gespeichert und nebenan   2. ein sg. "sidecar file" (.xmp),  dass heisst, dass man getrennt sachen wie z.B Weissabgleich extra  gespeichert findet. Man kann die extra Daten ganz einfach trennen oder sogar löschen, oder auch ändern in der raw Konvertierung.

 

Very easy. DNG is like an "envelope" Inside there  are 1. the raw file and next to it 2. a so-called. "sidecar file" (.xmp), that means that you can find things such as white balance in a separate file . You can easily ignore or delete the extra data, or even change them in the raw conversion.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
vor 2 Minuten schrieb jaapv:

Ganz einfach. DNG ist wie ein "Umschlag" [...] Man kann ie extra Daten ganz einfach trennen oder sogar löschen, oder auch ändern in der raw Konvertierung.

Danke für die rasche Antwort, hast du eine Ahnung wie ich das trennen kann, zb in CaptureOne? Ist zwar nicht "lebensnotwendig" aber ein cooles Feature zum Präsentieren 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Actually,  a standard White Balance as a starting point is quite practical. As soon as you change it in C1 the software will update the .xmp file. I am not too familiar with C1 these days, but I am sure that you can save your personal preferences as a default setting.

 

You can do quite a lot in Photoshop preferences,  including ignoring the .xmp file.

 

BTW, raw is not just the sensor data.  It is a processed file. The camera will process the sensor dump starting with analog-digital conversion and Bayer demosaicing, set a black point, maybe apply some noise reduction, etc.  before it writes the .raw file.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
vor 23 Minuten schrieb m.birnbacher:

Nun habe ich in der M10 folgendes "Phänomen": der eingestellte Weißabgleich findet auch in der DNG-Datei Verwendung, d. h. sowohl in der Apple-Vorschau als auch in Capture One Pro 12 sehe ich den manuellen Weißabgleich und damit die unterschiedliche Farbgebung.

Klar. In der DNG-Datei sind die Bilddaten gespeichert, und in den Metadaten dazu die Einstellungen der Kamera ... darunter der Weißabgleich. Jeder anständige Rohdatenkonverter interpretiert diese Metadaten und wendet sie standardmäßig auf die Darstellung der Bilddaten an. Es steht dir frei, sie jederzeit nach Belieben zu ändern ... aber solange du nichts änderst, werden diese Interpretationen der Kameraeinstellungen auf das Bild angewendet.

.

vor 23 Minuten schrieb m.birnbacher:

Ein Zurücksetzen auf "wie bei Aufnahme" ist dann auch nicht mehr möglich.

Na ja ... bei der Aufnahme hattest du dich doch für einen Weißabgleich entschieden. Genau das ist der "wie bei der Aufnahme". Den kannst du nachträglich ohne Qualitätsverlust ändern, wie immer es dir beliebt. Aber das war nun einmal die Einstellung "bei der Aufnahme". Was sollte denn deiner Meinung nach ein "Zurücksetzen wie bei der Aufnahme" sonst sein? Solange du im Rohdatenkonverter nichts änderst, wird genau der Weißabgleich angewendet, der an der Kamera zum Zeitpunkt de Aufnahme eingestellt war. Der ist natürlich rein virtuell – aber irgend ein Weißabgleich muß nun einmal beim Anzeigen des Bildes angewendet werden ...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Let's try and keep this in English, please -or at least add a translation. This is the international part of the forum, after all...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Advertisement (gone after registration)

vor 13 Minuten schrieb 01af:

..., der an der Kamera zum Zeitpunkt de Aufnahme eingestellt war. Der ist natürlich rein virtuell – aber irgend ein Weißabgleich muß nun einmal beim Anzeigen des Bildes angewendet werden ...

Hallo und guten Abend!

Interpretiere ich dies richtig?
Jeder Sensor -  und damit jede Kamera -  hat ihren individuellen Weißabgleich. 
     Dieser wird im Fertigungsprozess justiert bzw. parametriert.
     Die Streuung der Werte für den Weißabgleich ist durch Toleranzen der Sensoren bzw. der Elektronik bedingt und damit spezifisch für eine Kamera.

Gruß Thorsten

Share this post


Link to post
Share on other sites
vor 10 Minuten schrieb jaapv:

This is the international part of the forum, after all ...

Oops — you're right. Sorry. I just answered to the original question and didn't realize what sub-forum we're in ... maybe someone can shift this to the forum's German-language part?

Share this post


Link to post
Share on other sites
vor 5 Stunden schrieb m.birnbacher:

That article ("A DNG file is not raw") is complete nonsense. DNG files are using the TIFF container file format but their contents are as raw as any proprietary raw file's (most of these also are using the TIFF container format, by the way). The only exception is Linear DNG (uh, and Foveon) which indeed are not raw. But regular DNG files (including those coming out of the digital Leica cameras) are not Linear.

Edited by 01af

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minutes ago, 01af said:

That article ("A DNG file is not raw") is complete nonsense. DNG files are using the TIFF container file format but their contents are as raw as any propretary raw file's (most of these also are using the TIFF container format, by the way). The only exception is Linear DNG which indeed is not raw. But regular DNG files (including those coming out of the digital Leica cameras) are not Linear.

Perhaps it is correct to state that not all RAW files are DNG compliant.

Edited by pico

Share this post


Link to post
Share on other sites
vor 39 Minuten schrieb jaapv:

Monochrom files are linear (DNG) ...

No, they are monochrome, not linear. That's not the same thing.

Edited by 01af

Share this post


Link to post
Share on other sites
vor 29 Minuten schrieb pico:

Perhaps it is correct to state that not all RAW files are DNG compliant.

That's right. Until they are. It usually takes less than three months for any new raw file format to become DNG-compliant.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minutes ago, 01af said:

No, they are monochrome, not linear. That's not the same same thing.

http://chromasoft.blogspot.com/2015/05/leica-m-monochrom-type-246-raw-file-dng.html

Quote

The DNG is encoded as "LinearRaw" ("PhotometricInterpretation: LinearRaw"), as was the original Monochrom. The way the DNG spec works, you can either set that to CFA (aka a Bayer array type camera) or to LinearRaw. And this sure isn't a CFA camera.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minutes ago, 01af said:

That's right. Until they are. It usually takes less than three months for any new raw file format to become DNG-compliant.

Does the manufacturer change its RAW to become DNG compliant, or does Adobe accommodate to the errant RAW?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Or the software developer has not implemented the full DNG standard (like Mac for Monochrom files took them a year.)

Share this post


Link to post
Share on other sites
vor 3 Minuten schrieb jaapv:

One kind of file (demosaiced Bayer RGB) is marked "Linear" because colour demosaicing already has been done. The others (monochrome and Foveon) are marked "Linear" because colour demosaicing is neither possible nor required. That's two (or three) entirely different things.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I never said they weren't different things - that is obvious. I was responding to your post that no Leica camera was using linear raw.

Share this post


Link to post
Share on other sites

DNG is a RAW file, of course. It has not yet "baked in" sharpening, WB, contrast, saturation or any particular color profile or color space. Or demosaicing. It is "raw flour" from which the user can bake a picture with the results they want. It provides all the bit-depth the sensor is capable of (mostly - there may be black-point clipping) rather than the 8 bits of a jpeg or other "camera-baked" finished format..

However, most RAW files these days (including .DNGs) are no longer usually just "raw sensor data." They have been converted from electrons to 1s and 0s, they have often had misc. other changes to those 1s and 0s (in Leica Ms, correction patterns for lens-induced "Italian Flag" color stains, in Canon sRAW, downsampling to a smaller number of pixels, applied contrast/tone curves/gammas the camera-maker thinks "look best" as a default, occasionally noise-reduction (long-exposure or high-ISO, depending on maker) or pre-sharpening). And of course have metadata in the packaging, for the WB the camera would have applied to a jpeg ("As shot") and so on.

I've never quite sure what various people mean when they say digital output is "linear." But what it does not mean (at least for 15 years or so) is: double the exposure or scene brightness = double the brightness value in the final data.

Attached are the "tone curves" from an M10 and Canon 6D for a little research I am doing on the M10 sensitometry. Gray card "bracket-exposed" in 1-stop intervals, with the .DNG processed in ACR with all settings "zeroed out." It is clear that overexposing/underexposing the gray card 1 or 2 or 3 stops does not translate to 2 or 4 or 8 times as high/low a "brightness value." Except in the very lowest shadows, where indeed a 1-stop exposure increase (double the light) results in close to a doubling of the output brightness value. 7.5 stops under give "2", 6.5 stops under gives "4."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By Ian clegg
      First time post, be gentle. 
      I want to bring my raw files from Monochrom into silver efex. SEP. But it will only accept RGB. Will this lead to loss of quality ? When I scan my black and white negs I do so in greyscale and that’s  perfect for printing to black and white paper at Metro. 
      It seems to defeat the object of the Monochrom if I have to convert to RGB ?
      Am I missing a trick ? What say you ?
    • By Timo.DNG
      Liebe Mitglieder,
      ich habe jetzt eine ganze Zeit lang das Forum durchsucht, aber leider kein passendes Thema gefunden.
      Kann mir jemand aus der Erfahrung heraus berichten, wie zuverlässig der Auto-Weißabgleich in den verschiedenen M10-Modellen ist? Ich habe da (wie viele Männer) ein kleines Rot-Grün-Problem. Daher bin ich bei Farbaufnahmen auf die Unterstützung des Auto-Weißabgleiches angewiesen. Es ist in der Praxis eher schwierig ständig mit Graukarte zu arbeiten.. 
      Vielen Dank
      Timo
       
    • By maxsimkammerer
      Update 26. November 2019: Das hier ehemals verlinkte Forum existiert nicht mehr.
      Im Systemkamera-Forum gibt es aber jetzt ein eigenes deutsches Capture One Forum
    • By Stick
      What is the benefit to shooting JPEG and RAW?
      I am starting to get overwhelmed by having doubles of all pictures, not to mention the additional space requirement.
       
      Does anyone shoot only JPEG? Why?
      Does anyone shoot only RAW? Why?
      Thanks!
    • By kuzco9x
      I just firgure out that my Leica M10, the DNG files opened and exported to JPG by photoshop are always brighter and less contrast than the original JPG generated by M10 body.
      Is there something wrong?
      This is the jpg exported from dng.

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! And this is original jpg by body

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden!
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use. We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue., Read more about our Privacy Policy