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  1. azzo

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    • By Jim J
      I have a 1936 IIIa (s.n. 184223) that is in need of a lens, and I am now in a position to purchase one.  I am leaning towards an f3.5 Elmar, as I think it complements the design of the camera beautifully both in compactness and in general appearance.  The other lenses that are possibilities look a bit heavier and some even a bit too modern (even though some of them are not) for an 85 year old camera.  I do have some points that I would appreciate comments on from those who know more about things Leica than I do, before I part with my cash.
      Firstly, condition.  Quite a few lenses of this age have either dust or haze in the optics, and others have light marks.  Would I be correct in assuming that dust or haze (provided the haze is not excessive) could be fixed with a CLA, as could a stiff aperture ring or focusing ring, but marks would generally not go away?
      Secondly, coatings.  I see that, as a rule, Pre-War lenses are clear, and Post-War lenses are coated, and I understand the basic reasoning behind coating lenses is to cut down internal reflections but, in lenses of this quality, is there really much of a difference between the two?
      As for the lenses that I’m looking at:
      Elmar f3.5:  My preferred option, as it is so light and compact and just looks so right on a Barnack Leica;
      Elmar f2.8: Aside from the extra f-stop, is there any reason for preferring this over the f3.5 Elmar?  I find it does not have quite the same visual appeal as the f3.5 Elmar, but it could be useful in low light situations.
      Summar f2:  Maybe another lens to consider.  Again, not quite the same visual appeal as the f3.5 Elmar, but it could also be useful in low light situations.
      Summitar: From what I can see, it appears to be an updated and improved version of the Summar.  Compared with the Elmar, and even the Summar, it looks a trifle bulky (yes, I know it isn’t really).
      Summicron: I’m not so keen on this one, as I find the appearance of the earlier lenses more appealing.  I would also prefer to fit my camera with a lens that’s a bit closer to what it originally had.  I have heard that the front element is made of an unusually soft glass, which means that these lenses are often badly scratched.  Is this so?
      Thank you in advance for helping a newcomer to the world of Leicas.
    • By Tim Denning
      I've got a number of Filca and Ixmoo cassettes - all with weak or bent springs and I'm interested in trying the Shirley-Wellard cassette as an alternative.  Will it fit in a Leica IIIc and will it open and close correctly?
    • By max.mlzr
      Hallo Freunde der analogen Fotografie,
      seit einer Weile fotografiere ich nun schon analog, erst mit einer Canon AE1 und jetzt mit einer Olympus OM1, da ich vollmechanische Kameras mehr mag, so kommt es auch, dass ich mir jetzt eine alte Leica zulegen will. Da mein Budget als Schüler begrenzt ist und ich Schraubleicas bald schöner als dass M-System finde, habe ich meine Suche auf die IIIF, IIIC und IIIG eingegrenzt, wobei die IIIG auch schon fast zu teuer ist. Dazu soll es noch ein schönes Elmar, Summitar oder sogar Summicron sein.
      Da ich Händlern generell mehr vertraue bin ich auf 2 Angebote gestoßen:                                                                                                                                                                                                                                              Leica IIIC mit Summitar 50mm f/2 und Beli für 500€: https://www.meister-camera.com/de/gebraucht/5297/leica-iii-c                                                                                                                                                          Leica IIIF VLW mit Elmar 50mm f/2 für 445€: https://www.leica-store-muenchen.de/de/gebraucht/15166/leica-iiif-vlw-3550mm
      Ich weiß wirklich nicht, welches Angebot ich nehmen soll, da beide Kameras ziemlich gleich sind (Der Blitzanschluss der IIIF ist mir egal).
             Die IIIC hat halt noch einen Belichtungsmesser und das bessere Objektiv für Naturlichtfotografie, jedoch, hat Sie kein Rückgaberecht, der Zustand ist schlechter (das Chrome blättert ab), sie hat                 Selbstauslöser (eigentlich ein cooles Feature, was jedoch kein Muss ist) und ich habe von vielen gehört, dass es nur selten ist, dass man ein Summitar ohne Kratzer findet, da dass Glas sehr weich           ist. Objektiv und Kamera sind beide von ca. 1949/50.
             Die IIIF hat an sich ein (licht-)schwächeres Objektiv (ist das ein großer Unterschied?), keinen Belichtungsmesser (welchen ich eigentlich nicht wirklich brauche, jedoch ist dieser ganz nett) und ist ein         Umbau (was nicht unbedingt schlecht ist?). Jedoch hat der Body einen besseren Zustand, die Kamera hat ein Rückgaberecht und ist 50€ günstiger. Der Body ist auch so von 1949/50, von dem                    Objektiv kenne ich aber Jahr, was auch bedeuten könnte, dass es keine Vergütung hat.
      Ich gehe bei beiden Kameras davon aus, dass ich sie noch justieren lassen muss, dazu will ich sie für 120€ zu  Oleg Khalyavin schicken, hat da jemand Erfahrung?
       
      Schon mal vielen Dank im Vorraus für eure Antworten!
       
      Max
       
    • By Baybers
      Hi,
      I'm looking at getting a Summitar and was wondering whether anybody can shed light on the two variants, namely the round aperture bladed version approx. pre 1950 and the later type with the hexagonal arranged aperture. Generally the latter version seems to be a little less expensive and less sought after if my observations are correct. 
      Both lenses opened at f2 there is clearly no difference in aperture shape but any smaller setting then does the hexagonal opening perhaps provide a little less appealing bokah for instance? Or perhaps there may be other discernible differences?
      Thanks in advance.   
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