Jump to content

Über den Tellerrand geschaut : Hochleistungsobjektivserie Carl Zeiss Otus


Recommended Posts

Advertisement (gone after registration)

Die Oberkochener PR Abteilung läuft auf Hochtouren*

 

Otus 1.4/55

 

 

Otus 1.4/55

Geben Sie sich nicht mit weniger zufrieden

 

Detailreiche Portraits voller Kontraste. Konstant hohe Auflösung und herausragende Schärfe bis in die Ecken – selbst beim Fotografieren mit offener Blende. Das Otus 1.4/55 geht keine Kompromisse ein.

 

In diesem einzigartigen Objektiv verbinden sich über 120 Jahre optische und mechanische Exzellenz von ZEISS. Seine optische Korrektur verhindert nahezu alle denkbaren Bildfehler – angefangen bei Verzeichnungen bis hin zu chromatischen Aberrationen. Mit seinem hohen Kontrast über das gesamte Bildfeld, auch bei höchster Blendenöffnung von f/1.4, bietet es Ihnen die Qualität und den Look einer Mittelformat-Kamera. Die fantastische Detailfülle und Schärfe machen das Otus 1.4/55 zum Objektiv der Wahl – im Studio und in Available-Light-Situationen ebenso wie bei Nachtaufnahmen. Es ist schlicht das beste Standardobjektiv der Welt.

 

Technische Daten:

Brennweite 55 mm

Blendenbereich f/1.4 – f/16

Fokussierbereich 0,5 m (19.68 ″) – ∞

Anzahl Elemente /Glieder 12/10

Bildwinkel diag./horiz./vert 43,7° / 36,7° / 24,9°

Objektfeld bei kleinster Naheinstellung 246 x 163 mm (9.69 x 6.42″)

Filtergewinde M77 x 0.75

Maße (mit Deckeln) ZF.2: 141 mm (5.55 ″) ZE: 144 mm (5.66″)

Durchmesser des Fokussierrings ZF.2: 83 mm (3.27″) ZE: 83 mm (3.27″)

Gewicht ZF.2: 970 g (2.22 lbs) ZE: 1030 g (2.43 lbs)

Kameraanschlüsse F Mount (ZF.2) EF Mount (ZE)

 

Weiteres + Beispiele:

Otus 1.4/55

 

 

* zum Bleistift:

Der Moment, in dem Vollformat über sich hinauswächst.

Für diesen Moment arbeiten wir.

Link to post
Share on other sites
gehört wohl eher ins "Cafe´Leitz".

 

http://www.l-camera-forum.com/leica-forum/cafe-leitz/

 

och nö. Es gibt wohl einige hier die die adäquate Lösung nicht abgewartet haben und [d]SLR mässig zu N oder C gewechselt sind. (Meine Wenigkeit z.B. zu N )

Diesen Kreis dürfte die Info interessieren.

 

(desweiteren imho auch PR Abteilung von L. - mal das Schwelgen a la Carl Z. anschauen - dagegen sind die Solmser Waisenkinder

)
Link to post
Share on other sites

Nun ja, es ist sichelich nicht soo falsch, wenn jemand mit dem gleichen oder einem noch höheren Qualitätsanspruch wie Leica antritt. Wenn aber dann diese Anprüche auch noch ohne Flare Problematik zur (kolportierten) Hälfte des Preises (eben jenes Produktes mit der bekannten Flare Problematik) erfüllt werden sollten, hat Leica zumindest ein bisher in Anpruch genommenes Alleinstellungsmerkmal der höchsten Qualität, die ja die exorbitanten Preise rechtferigen soll, verloren. Es wäre dann wohl an der Zeit, in Solms wach zu werden. Obwohl, die M-Aficionados sind ja wirklich bereit fast alles zu fast jedem Preis unkritisch zu kaufen, wenn es denn inerhalb von sagen wir einmal 2-3 Jahren in nennenswerter Stückzahl) lieferbar wäre;)

Link to post
Share on other sites

Advertisement (gone after registration)

Wahrscheinlich ein Schnäppchen...

 

3499 Oiro incl. Märchensteuer in ZF.2/ZE Ausführung.

Link to post
Share on other sites

Auf der letzten Photokina wurde am Zeiss-Stand ein Prototyp des Objektivs gezeigt. Auf die Frage, was es denn wohl kosten werde, meinte der Zeiss-Mensch, ich solle mal raten. Mein Tipp war 1800,-€. Damit läge ich nicht falsch, war die Antwort - es hinge aber noch davon ab, ob das Teil in Fernost oder in Deutschland produziert werde, was noch nicht entschieden sei.

 

Da es nach der heutigen Presseerklärung Zeiss Apo-Distagon 1,4/55 mm „Otus“ (aktualisiert) | photoscala 3499,- kosten soll, gehe ich von deutscher Produktion aus.

 

Zu dem Hinweis, dass hier ein "Alleinstellungsmerkmal" von Leica in Frage gestellt werde, kann ich nur sagen, dass es das nie gab. Vielmehr gab es immer Zeiss-Objektive auf vergleichbarem und nicht selten höherem Niveau. Vor Jahren habe ich hier mal gemeint, dass die Optiker bei Leica am Ende demnächst arbeitslos würden, weil es bei der aktuellen Objektivlinie nicht zu zu verbessern gäbe. War mal wieder falsch. Es Lebbe geht woiter - sagt man in Hessen.

Edited by UliWer
Link to post
Share on other sites

Da dies MEINE Brennweite/Bildwinkel ist, bleibt es spannend. Das Teil werde ich mir ganz sicher mal an meiner D800 genauer ansehen.

 

... und gegen das 60er Mikro antreten lassen (Lichtstärke aussen vor).

Link to post
Share on other sites
Da dies MEINE Brennweite/Bildwinkel ist, bleibt es spannend. Das Teil werde ich mir ganz sicher mal an meiner D800 genauer ansehen.

 

... und gegen das 60er Mikro antreten lassen (Lichtstärke aussen vor).

 

Holger, das Teil ist ein Riesen Klopper. Ich hatte den Prototypen auf der PK in der Hand und sogar ausprobiert. Die Frage an die Zeiss-Leute 'warum so groß und warum so schwer (und warum so hässlich

Link to post
Share on other sites

Ich will nicht unbedingt sagen, dass es häßlich ist - als Lampe könnte man es sich in passender Umgebung vielleicht vorstellen.

 

Aber die für ein 50-er völlig überdimensionierten Ausmaße waren auch das erste was mir am Photokina-Stand auffiel - dagegen ist ein 90mm Summicron klein und handlich.

 

Nachtrag: Witzig finde ich den in der Photoscala gegebenen Hinweis auf den Namen "Otus" für Zwergohreulen. Entgegen den üblichen Vorstellungen können Zwergohreulen - jedenfalls im Vergleich mit anderen Eulen - relativ schlecht sehen. Sie jagen nach Gehör.

Edited by UliWer
Link to post
Share on other sites
Ich will nicht unbedingt sagen, dass es häßlich ist - als Lampe könnte man es sich in passender Umgebung vielleicht vorstellen.

 

Aber die für ein 50-er völlig überdimensionierten Ausmaße waren auch das erste was mir am Photokina-Stand auffiel - dagegen ist ein 90mm Summicron klein und handlich.

 

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...
Gibt es denn schon einen Händler (oder Benutzer), der das Objektiv bereits hat?

 

imho ist der Verkaufsstart ab 11.November (o.G. habe ich jedenfalls im Hinterkopf*)

- da dürfte es kaum schon im Handel sein.

Allerdings gab es auch Meldungen Ende Oktober.

 

Vielleicht ist es einfacher mal alle CZ Händler in der Nahe abzutelefonieren. (i.d.R. sind die noch rarer gestreut als der L-Handel - vereinfacht die Sache sehr

Bei dir dürfte das PPL und fotogena sein )

 

Fotografieren

 

(Unten PLZ eingeben)

Link to post
Share on other sites
och nö. Es gibt wohl einige hier die die adäquate Lösung nicht abgewartet haben und [d]SLR mässig zu N oder C gewechselt sind. (Meine Wenigkeit z.B. zu N )

Diesen Kreis dürfte die Info interessieren.

 

(desweiteren imho auch PR Abteilung von L. - mal das Schwelgen a la Carl Z. anschauen - dagegen sind die Solmser Waisenkinder

)

Ich warte immernoch auf "die adäquate Lösung".

 

Daß den Solmsern seit einigen Jahrzehnten die Superlative ausgehen ist ärgerlich, aber sicher die logische Folge des inflationären Gebrauchs in der Frühzeit

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By pptmstr
      Hello everyone, here's my review of the new Carl Zeiss Contax G Planar 35mm f/2 FUNLEADER conversion to Leica M.
      This is my first review here so I am not used to the technicalities of posting, please forgive me if I readjust things after I post.
      FUNLEADER Contax G35 to Leica M Conversions

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! I have included the 7artisans 35mm f/1.4 M and the Voigtlander VM 40mm f/1.2, the only lenses in the 35mm zone I own.

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! Disclaimers:
      1. none of the lens makers / converters have been involved in these tests and I have personally purchased all 3 lenses, none of them have been provided.
      2. the FUNLEADER link above contains an affiliate link with a code that will get you a 5% discount (used to be 15%, I hope they bring that back). If you purchase using the link above FUNLEADER says I will receive 10%.
      3. all opinions expressed here are my own and, just like with anything in life (especially photography equipment!), you may have a different one.
      A few bullet points about the tests:
      - done on my Leica M-P typ 240
      - done on a tripod with a 2 second timer to hopefully dampen most vibrations
      - no filters or hoods were used and lenses were extremely clean
      - captured at M-P's base ISO: 200 (with the exception of a few frames captured at 1.2 and 1.4 because 1/4000 was too slow to keep equal exposures so I set the ISO to PULL 100)
      - exposure was manual and the exposure time was adjusted accordingly with every aperture change (generally 2/3 stop) in order to hopefully maintain an even exposure between the samples
      - white balance was on AUTO
      - all focus was EXTREMELY CAREFULLY done using LIVE VIEW at f/2 for each lens, using both the focus peaking and my own eyes to make sure I get the best possible focus
      - focus was redone with every lens change
      - the 40mm was repositioned so that the main subject filled roughly the same size in the photos (as much as possible, the infinity tests obviously show the difference in focal length)
      - most tests were taken all all apertures but since this ended up requiring so much work I only included up to f/8, to be honest I don't think anything past that is relevant
      - all samples processed in Capture 1 PRO with the default output sharpening for screen (any image processor will apply some sort of sharpening from DNG to JPG)
      - I am sharing a Google Drive folder with all DNGs, JPGs, comparisons and misc images, all full size. Please check them out and use them for free, a credit would be nice if you end up posting them. 
      PART 1 / 5
      A morsel of history: if you're reading this you most likely know what this lens is, otherwise this info can be easily found online.
      The G35/2 is supposed to be the "lesser performer" of the Contax G suite, the internet is funny like that, some person deemed it once as not being as stellar as the G45/2 (which is whispered to be one of the best lenses in 35mm photography history) and the internet has taken that and transformed it into "not a good lens" kind of rumour. I am here to prove otherwise.
      Here's a G35 / G45 specs comparison:

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! This 35 together with the Hologon 16mm are the only ones I do not own in G mount. I have shot all the other ones (21/2.8, 28/2.8, 45/2, 90/2.8) on my Contax G2 and adapted on my Sony A7R3 with a cheap Ulata adapter. They are sharp, very sharp wide open. And so light.
      Build quality: without further ado, I think FUNLEADER and Mr. Ding have done an amazing job here: the conversion is incredible, so tiny and lovely, with a great weight and feel. The focus action is nice and smooth and the little focus tab suits the lens. The black paint version is really beautiful, I have always been a black paint / lacquer fan, hence my M-P. This version will get patina with use (unless you're Lenny Kravitz and give it a good rub to look well used). The "gold" version has lovely sharp black engravings and a black focus tab. The focus tabs are really nice, placed at the perfect position where, when pointed straight downwards, the lenses focus at 4 feet / 1.2 meters. I also purchased a "gold" helicoid as I am planning to do a conversion myself. The "gold" helicoid feels like brass and it's a bit of a fingerprint magnet.
      The helicoid has "MR. DING" engraved on the mount. Pretty cool. I did a bit of digging and "Mr. Ding" is their master craftsman, maybe having been part of MGR Production. They are also behind the Bresson Viewfinder magnifier, which I happen to have on my M-P and love.
      I would love to find out more about Mr. Ding, if anyone has info please do share.

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! The weight of the helicoid is 206g / 7.26oz and the whole lens is 266g / 9.38g

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! The lens did have a plastic ring glued on the front, on top of the original Carl Zeiss from markings, but I removed it easily and left no marks. Sorry Mr. Ding, I prefer the original Carl Zeiss engravings.
      The original lens hood of the G35 / G45 fits nicely, but I have the champagne version and I personally don't think it works with either the black or the gold version. I might spray paint it with a glossy enamel.
      Honestly, it looks amazing on the M-P. It is a gem of a little lens and a great performer.
      Customer service: excellent, very responsive, I had quite a few questions for them and they replied very quickly.
      Packing: excellent, pragmatic, not fancy.
      Shipping: wowsers, the lens was in my hand in Vancouver BC Canada in 6 days, dayum!
       
      PART 2 / 5: colour, focal length, sharpness close and mid distance
      Two notes about colour and focal length:
      - colour - the G35/2 renders the most accurate and neutral colours, next is the VM 40/1.2, while the 7artisans 35/1.4 M renders quite warm
      - focal length - the G35/2 is a little wider than the 7artisans 35/1.4 M, I wonder what their real focal lengths are. Please do share if you happen to know.
      Sharpness: the G35/2 is very sharp wide open, it nearly matches the VM 40/1.2 at f2, actually honestly we are splitting hairs between the G35/2 and VM 40/1.2. Keep in mind that the VM starts at 1.2, so from a lens design pov it has a lot of room to be sharp at f2. It's quite a feat how consistent the G35/2 is all the way up to the widest apertures. The G35/2 is sharper than the 7artisans 35/1.4 M at every aperture. I was surprised as well. In all honestly, I really love the 7artisans lens, it has a really nice 3d pop and the built is absolutely amazing.
      Check out these 100%s of this starling at f2! I used live view, there's no way to nail that in the viewfinder patch, I also took a bunch of shots and these were the best 4, maybe out of 12 or so.
      100%

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! full images for context

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! I have done a few test sessions but not included all here (so much to process and compare), so here are a few. Before every comparison chart you will see a half size G35/2 image at f2, for no reason really other than to show you what the whole scene looked like.
      Session 1 close:

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! Session 1 mid distance:

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! Session 4 close:

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! Session 4 mid distance:

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! Session 5 close:

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! Session 6 close:

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden!  
      PART 3 / 5: sharpness at infinity
      Session 3 infinity (center and corner):

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! Session 7 infinity (center and corner):

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden!
      PART 4 / 5: bokeh and conclusion
      Session 1 mid distance:

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! Session 2 mid distance:

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! Session 6 close:

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! Vignetting: yea a bit, but nothing out of the ordinary at large apertures. See for yourself.

      Focus shift: I did not test for it, but from my walks it seems to be fine.

      CONCLUSION:
      The Carl Zeiss Contax G Planar 35mm f/2 is a gem. Coming from great heritage, it is now encased in an amazing conversion from FUNLEADER for our Leicas. The G35/2 is an honest lens, you won't find clinical sharpness here, but since you're reading this you're probably not looking for that, but for the resurrection of a highly underrated Carl Zeiss optic. The G35/2 renders the world gently with neutral colour rendition, pleasant bokeh and a sprinkle of pop. The tiny form has a great weight and feel and it simply looks incredible on a Leica. The black paint version is shiny and will brass while the "gold" version has lovely sharp black engravings (bit of a fingerprint magnet though). I honestly look at my camera sitting on my desk now and hear the whispers: "take me out and make photographs". Well done FUNLEADER and Mr. Ding, hat's off to you.
      Just like the original little piece of history it now protects and focuses, the FUNLEADER conversion will also be remembered as a gem amongst the connoisseurs.
      FUNLEADER Contax G35 to Leica M Conversions
      I hope you enjoy the test results, please let me know if you have any thoughts, suggestions and questions.
      Here is the Google Drive folder:
      https://drive.google.com/drive/folders/1-mgIUEIScjebkdNY-GAouTlJE3FTCrDy
      I am leaving you with a bunch of samples, enjoy.
       
      PART 5 / 5 samples
      All the following samples are just snaps from my walks and I barely spent a minute on some of them in C1
      f2

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! f5.6

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! f8

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! f2

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! f2

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! f2

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! f5.6

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! f5.6

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! f2

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! f2

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! f2

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! f2

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! f2

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! f2

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! f2

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! f2

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! f2

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! f2

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! f2

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! f4 (i think)

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! f2

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! f2

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! Cheers!
    • By Clook
      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden!
    • By Clook
      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden!
    • By Juan Mateos
      I would like to know what you think or know about this carl zeiss optics for leica m, since it is a rare piece and I can not find information, I show you the design of lenses, which I found very strange, since it consists of only two elements. .. Thank you

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden!
      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden!
      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden!
    • By OleAndre
      Hi all,
       
      I have been reading on this forum for a long time, but never posted before, so first let me introduce myself. My name is Ole, I am from Norway, and I have been into photography for nearly a decade. Hence, I am still a junior:)
       
      A month ago I both my first Leica film camera, a nearly mint M3 from 1966. I love shooting with 50mm, so when deciding between an M2, M3 and M6 the choice was easy. I also have an M246 which I couldn't be more happy with. In addition, I have a Sony A7 for convenience, and because my wife forbids me from selling it ("we need a camera that can take colour photos of our future kids"). Yes, we are expecting one later this year:)
       
      Moving on. When I bought the M246 I quickly opted for the Zeiss C Biogon 21/4.5 as my UWA. My rationale was that this lens would give me what I needed for the least amount of $$$. The colour issues are not a problem on the M246, and the lens have plenty of qualities. In fact, in many ways its a real gem - small, nearly zero distortion, and plenty of sharpness in central and midfield areas. Towards the edges the sharpness drops rather quickly though. And, as many of you know, the lens vignettes A LOT.
       
      On a digital camera with a histogram I can overcome this. But what about on a film camera? Have any of you used this lens on a film camera, and how do you usually expose? Does it vignette as much on film as it does on a digital camera?
       
      I know, the best way to find out is to go out and test, which I will do as soon as I get 21mm viewfinder. But until then it would be very nice to hear your experiences with this little gem:)
       
      Thanks for reading.
       
      All the best,
      Ole
×
×
  • Create New...