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Cos ähm Zeiss - scheint es geschafft zu haben das Japankartell zu knacken.

Zukünftige ZF.2 Objektive für N unterstützen dank einer elektronischen Schnittstelle (CPU) alle wichtigen Betriebsarten wie Zeit-, Blenden-, Programmautomatik oder manuelle Belichtungseinstellung auch bei nicht AI-kompatiblen Kameragehäusen.

Zeiss-Automatik-Objektive für Nikon-F-Bajonett | photoscala

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Das dürfte Cosinas guten Kontakten zur japanischen Kameraindustrie geschuldet sein. Sicher bin ich aber auch, dass der Spaß dann aufhört, wenn Zeiss seine Objektive in AF-Version anbieten würde. So ist es eine Ergänzung der Nikon-Objektive für die Nische der Qualitätsfanatiker, die manuelles Fokussieren in Kauf nehmen.

 

Andreas

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Guest Digiuser

Ich würde es eher so beschreiben: Hausaufgaben gemacht!

 

Eine uns allen bekannte Firma hat ja angeblich auch ganz gute Kontakte nach Japan und darf sogar rote Punkte auf deren Produkte kleben.....

 

Ich weiss, das war böse....

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Ich würde es eher so beschreiben: Hausaufgaben gemacht!

 

Eine uns allen bekannte Firma hat ja angeblich auch ganz gute Kontakte nach Japan und darf sogar rote Punkte auf deren Produkte kleben.....

 

Ich weiss, das war böse....

 

 

Das war nicht böse, sondern trifft den Kern einfach nicht, das solltest Du als Insider wissen.

 

Nach den Beobachtungen am letzten LA Erlebnistag hat es diese Firma überhaupt nicht nötig, dem Massenmarkt hinterher zu hecheln, sie schafft es ja schon mit ihren Nischenprodukten nicht, der enormen Nachfrage danach Herr zu werden. Wenn sie neben M9, X1 und S2 noch orangene M7 für Japan bauen, darf das bitte nicht falsch verstanden werden - man hat sehr gut zu tun (bis zum nächsten Loch

)
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... suuuuuper, vielen Dank für die neue Mitteilung, veraikon! Ich war schon immer mal am Überlegen, mir für meine D3 einen Satz ZF-Objektive als hochqualitative Alternative zur Nikon-Palette zuzulegen (2,8/25, 1,4/50 und 2,0/100 makro) und jetzt noch mit den CPU-Kontakten, da ist die Entscheidung endgültig!

 

Viele Grüße vom Tom

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..und jetzt noch mit den CPU-Kontakten, da ist die Entscheidung endgültig!

 

Die "alten" ZF (ohne CPU) scheint es auch noch im Angebot zu geben - also Augen auf

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Irgendwann kam das Thema schonmal auf und es wurde klargestellt, dass dies nur möglich ist weil es sich hier um japanische Cosina-Optiken handelt - unabhängig vom aufgedruckten Markennamen. Selbst wenn sie wollten, würde Leica dies nicht machen können, ohne Fertigungs-Know-How auf dem Silbertablett abzuliefern...

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Selbst wenn sie wollten, würde Leica dies nicht machen können, ohne Fertigungs-Know-How auf dem Silbertablett abzuliefern...

 

??? Die haben doch schon in Japan fertigen lassen, siehe R-zooms.

 

Ich esiss jetzt nicht so recht, was an der meldung an sich so sensationell sein soll, man konnte doch bisher bei Nikon das Objektiv angeben und alles war kein Problem.

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??? Die haben doch schon in Japan fertigen lassen, siehe R-zooms.

 

Ich esiss jetzt nicht so recht, was an der meldung an sich so sensationell sein soll, man konnte doch bisher bei Nikon das Objektiv angeben und alles war kein Problem.

 

So weit ich mich erinnern kann (

), geht beim 'normalen' MF-Anschluß bei den modernen Nikon Boliden nur A und M. Die Offenblendenmessung war nie ein Problem, da der mechanische Schnödelpitz bei den digitalen Top-Modellen immer vorhanden war und ist. Und der Schärfenindikator funkt bei Nikon mit jeder Scherbe vorne dran.

 

Mit einer CPU gibt's schon Vorteile: Programm- und Zeitauto und ich denke beim Blitzen wird auch einiges mit berücksichtigt.

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... nee, Ferdl, darum geht´s nicht, die Automatiken und sogar die meisten Blitzfunktionen gehen auch mit der manuellen Eingabe von Brennweite und Lichtstärke ohne CPU. Ich praktiziere das schon eine ganze Weile mit meinen alten Nikon-MF-Linsen, die sich da ja auch nicht anders verhalten. Aber mit einer CPU fällt eben diese manuelle Eingabe weg, die zwar (durch schnellen Zugriff über individuell einstellbare Tastenkombinationen) recht schnell geht, die man aber im Eifer des Gefechts beim Objektivwechsel manchmal dann doch vergisst ...

 

Viele Grüße vom Tom

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Das dürfte Cosinas guten Kontakten zur japanischen Kameraindustrie geschuldet sein. Sicher bin ich aber auch, dass der Spaß dann aufhört, wenn Zeiss seine Objektive in AF-Version anbieten würde. So ist es eine Ergänzung der Nikon-Objektive für die Nische der Qualitätsfanatiker, die manuelles Fokussieren in Kauf nehmen.

 

Andreas

 

a) Müßte es nicht "Das dürfte Zeiss' guten Kontakten zur japanischen Kameraindustrie geschuldet sein. "?

 

oder aber der Patentschutz ist abgelaufen?

 

Andreas +

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Hier hat ja wohl nicht Zeiss etwas geknackt, sondern die japanische Firma Cosina.

Und dass auf den Objektiven Zeiss steht ist eine andere Geschichte.

 

Im Zusammenhang mit dem Thema Nachfolge R-System, hat am Sonntag in Wetzlar Herr Stefan Daniel von der Bühne herunter etwas gesagt.

 

Auf die Frage aus dem Publikum „warum baut Leica keine vollwertig verwendbare Objektive für SL- Kameras von C und N, wie andere japanische Hersteller das auch machen“.

Antwort Herr Daniel sinngemäß:

„Wir haben das in Erwägung gezogen und die Realisierbarkeit untersucht.“

Die Japanische Photoindustrie hat schon immer ein enges Netzwerk untereinander, bezüglich freien Austauschs von Patenten, etc.

Leica, als deutsche Firma hatte nie die Change in dieses Netzwerk aufgenommen zu werden.

Wir würden schlicht Patentrechte verletzen, wenn wir Objektive passend mit allen Funktionen für Japanische SL-Kameras bauen würden.“

 

Gruss Willy

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Guest s.m.e.p.
Irgendwann kam das Thema schonmal auf und es wurde klargestellt, dass dies nur möglich ist weil es sich hier um japanische Cosina-Optiken handelt - unabhängig vom aufgedruckten Markennamen. Selbst wenn sie wollten, würde Leica dies nicht machen können, ohne Fertigungs-Know-How auf dem Silbertablett abzuliefern...

 

Was ist besser?

 

Eine japanische Kompaktknipse mit aufgeklebten LEICA-Punkt, ein R-Objektiv ohne Gehäuse oder ein ZEISS ZF an einer NIKON?

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Was ist besser?

 

Eine japanische Kompaktknipse mit aufgeklebten LEICA-Punkt, ein R-Objektiv ohne Gehäuse oder ein ZEISS ZF an einer NIKON?

... oder ZE an der Canon
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Cos ähm Zeiss - scheint es geschafft zu haben das Japankartell zu knacken.

Zukünftige ZF.2 Objektive für N unterstützen dank einer elektronischen Schnittstelle (CPU) alle wichtigen Betriebsarten wie Zeit-, Blenden-, Programmautomatik oder manuelle Belichtungseinstellung auch bei nicht AI-kompatiblen Kameragehäusen.

Zeiss-Automatik-Objektive für Nikon-F-Bajonett | photoscala

 

Uiii - toll!

 

Das macht Voigtländer schon seit ziemlich genau zwei Jahren so, für Nikon, Pentax und künftig auch für Canon Anschluß

- voll kompatibel (außer AF).
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... man konnte doch bisher bei Nikon das Objektiv angeben und alles war kein Problem.

 

Aber nicht in der Einstiegs- und in der Mittelklasse! Bei D40, D40x, D50, D60, D70, D70s, D80, D90, D100, D3000 und D5000 und den frühen Fujis geht nicht einmal mehr der integrierte Belichtungsmesser. Da war bisher Schätzen angesagt. Sonne lacht - Blende Acht!

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    • By pptmstr
      Hello everyone, here's my review of the new Carl Zeiss Contax G Planar 35mm f/2 FUNLEADER conversion to Leica M.
      This is my first review here so I am not used to the technicalities of posting, please forgive me if I readjust things after I post.
      FUNLEADER Contax G35 to Leica M Conversions

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! I have included the 7artisans 35mm f/1.4 M and the Voigtlander VM 40mm f/1.2, the only lenses in the 35mm zone I own.

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! Disclaimers:
      1. none of the lens makers / converters have been involved in these tests and I have personally purchased all 3 lenses, none of them have been provided.
      2. the FUNLEADER link above contains an affiliate link with a code that will get you a 5% discount (used to be 15%, I hope they bring that back). If you purchase using the link above FUNLEADER says I will receive 10%.
      3. all opinions expressed here are my own and, just like with anything in life (especially photography equipment!), you may have a different one.
      A few bullet points about the tests:
      - done on my Leica M-P typ 240
      - done on a tripod with a 2 second timer to hopefully dampen most vibrations
      - no filters or hoods were used and lenses were extremely clean
      - captured at M-P's base ISO: 200 (with the exception of a few frames captured at 1.2 and 1.4 because 1/4000 was too slow to keep equal exposures so I set the ISO to PULL 100)
      - exposure was manual and the exposure time was adjusted accordingly with every aperture change (generally 2/3 stop) in order to hopefully maintain an even exposure between the samples
      - white balance was on AUTO
      - all focus was EXTREMELY CAREFULLY done using LIVE VIEW at f/2 for each lens, using both the focus peaking and my own eyes to make sure I get the best possible focus
      - focus was redone with every lens change
      - the 40mm was repositioned so that the main subject filled roughly the same size in the photos (as much as possible, the infinity tests obviously show the difference in focal length)
      - most tests were taken all all apertures but since this ended up requiring so much work I only included up to f/8, to be honest I don't think anything past that is relevant
      - all samples processed in Capture 1 PRO with the default output sharpening for screen (any image processor will apply some sort of sharpening from DNG to JPG)
      - I am sharing a Google Drive folder with all DNGs, JPGs, comparisons and misc images, all full size. Please check them out and use them for free, a credit would be nice if you end up posting them. 
      PART 1 / 5
      A morsel of history: if you're reading this you most likely know what this lens is, otherwise this info can be easily found online.
      The G35/2 is supposed to be the "lesser performer" of the Contax G suite, the internet is funny like that, some person deemed it once as not being as stellar as the G45/2 (which is whispered to be one of the best lenses in 35mm photography history) and the internet has taken that and transformed it into "not a good lens" kind of rumour. I am here to prove otherwise.
      Here's a G35 / G45 specs comparison:

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! This 35 together with the Hologon 16mm are the only ones I do not own in G mount. I have shot all the other ones (21/2.8, 28/2.8, 45/2, 90/2.8) on my Contax G2 and adapted on my Sony A7R3 with a cheap Ulata adapter. They are sharp, very sharp wide open. And so light.
      Build quality: without further ado, I think FUNLEADER and Mr. Ding have done an amazing job here: the conversion is incredible, so tiny and lovely, with a great weight and feel. The focus action is nice and smooth and the little focus tab suits the lens. The black paint version is really beautiful, I have always been a black paint / lacquer fan, hence my M-P. This version will get patina with use (unless you're Lenny Kravitz and give it a good rub to look well used). The "gold" version has lovely sharp black engravings and a black focus tab. The focus tabs are really nice, placed at the perfect position where, when pointed straight downwards, the lenses focus at 4 feet / 1.2 meters. I also purchased a "gold" helicoid as I am planning to do a conversion myself. The "gold" helicoid feels like brass and it's a bit of a fingerprint magnet.
      The helicoid has "MR. DING" engraved on the mount. Pretty cool. I did a bit of digging and "Mr. Ding" is their master craftsman, maybe having been part of MGR Production. They are also behind the Bresson Viewfinder magnifier, which I happen to have on my M-P and love.
      I would love to find out more about Mr. Ding, if anyone has info please do share.

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! The weight of the helicoid is 206g / 7.26oz and the whole lens is 266g / 9.38g

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! The lens did have a plastic ring glued on the front, on top of the original Carl Zeiss from markings, but I removed it easily and left no marks. Sorry Mr. Ding, I prefer the original Carl Zeiss engravings.
      The original lens hood of the G35 / G45 fits nicely, but I have the champagne version and I personally don't think it works with either the black or the gold version. I might spray paint it with a glossy enamel.
      Honestly, it looks amazing on the M-P. It is a gem of a little lens and a great performer.
      Customer service: excellent, very responsive, I had quite a few questions for them and they replied very quickly.
      Packing: excellent, pragmatic, not fancy.
      Shipping: wowsers, the lens was in my hand in Vancouver BC Canada in 6 days, dayum!
       
      PART 2 / 5: colour, focal length, sharpness close and mid distance
      Two notes about colour and focal length:
      - colour - the G35/2 renders the most accurate and neutral colours, next is the VM 40/1.2, while the 7artisans 35/1.4 M renders quite warm
      - focal length - the G35/2 is a little wider than the 7artisans 35/1.4 M, I wonder what their real focal lengths are. Please do share if you happen to know.
      Sharpness: the G35/2 is very sharp wide open, it nearly matches the VM 40/1.2 at f2, actually honestly we are splitting hairs between the G35/2 and VM 40/1.2. Keep in mind that the VM starts at 1.2, so from a lens design pov it has a lot of room to be sharp at f2. It's quite a feat how consistent the G35/2 is all the way up to the widest apertures. The G35/2 is sharper than the 7artisans 35/1.4 M at every aperture. I was surprised as well. In all honestly, I really love the 7artisans lens, it has a really nice 3d pop and the built is absolutely amazing.
      Check out these 100%s of this starling at f2! I used live view, there's no way to nail that in the viewfinder patch, I also took a bunch of shots and these were the best 4, maybe out of 12 or so.
      100%

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! full images for context

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! I have done a few test sessions but not included all here (so much to process and compare), so here are a few. Before every comparison chart you will see a half size G35/2 image at f2, for no reason really other than to show you what the whole scene looked like.
      Session 1 close:

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      PART 3 / 5: sharpness at infinity
      Session 3 infinity (center and corner):

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      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden!
      PART 4 / 5: bokeh and conclusion
      Session 1 mid distance:

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! Session 2 mid distance:

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! Session 6 close:

      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden! Vignetting: yea a bit, but nothing out of the ordinary at large apertures. See for yourself.

      Focus shift: I did not test for it, but from my walks it seems to be fine.

      CONCLUSION:
      The Carl Zeiss Contax G Planar 35mm f/2 is a gem. Coming from great heritage, it is now encased in an amazing conversion from FUNLEADER for our Leicas. The G35/2 is an honest lens, you won't find clinical sharpness here, but since you're reading this you're probably not looking for that, but for the resurrection of a highly underrated Carl Zeiss optic. The G35/2 renders the world gently with neutral colour rendition, pleasant bokeh and a sprinkle of pop. The tiny form has a great weight and feel and it simply looks incredible on a Leica. The black paint version is shiny and will brass while the "gold" version has lovely sharp black engravings (bit of a fingerprint magnet though). I honestly look at my camera sitting on my desk now and hear the whispers: "take me out and make photographs". Well done FUNLEADER and Mr. Ding, hat's off to you.
      Just like the original little piece of history it now protects and focuses, the FUNLEADER conversion will also be remembered as a gem amongst the connoisseurs.
      FUNLEADER Contax G35 to Leica M Conversions
      I hope you enjoy the test results, please let me know if you have any thoughts, suggestions and questions.
      Here is the Google Drive folder:
      https://drive.google.com/drive/folders/1-mgIUEIScjebkdNY-GAouTlJE3FTCrDy
      I am leaving you with a bunch of samples, enjoy.
       
      PART 5 / 5 samples
      All the following samples are just snaps from my walks and I barely spent a minute on some of them in C1
      f2

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    • By alpheratz06
      Hello
      I'm  tackling the following issue since ages . I would like to use my 82 Apo Televid as a lens , for various purpose : nature , and possibly astrophotography.

      A) i'm chasing the leica 42306 adapter (no longer in production, but available in some places)
      I have a question with this adapter , it's offers a T-mount interface in the back (camera side)  but i've seen a female thread. I'm puzzled because I would have been expecting a Male thread, because all the T-mount camera adapter I have seen have F thread in the front.
      Anybody having experience of such adapter would be welcome.
      B) even more difficult question: my ultimate idea is to use the Televid as a "deluxe" guiding scope in astrophotography: for that purpose, I would like to use its native focal length of 440mm, that is to say bypass the 42306 that works as a focal multiplier .
      I have seen that when one removes the eyepiece of the Televid, there is a Male thread (in parallel with the Leica  "bayonet" mount (translation from French).  This thread looks like 42x1mm or 42x075mm . I just wander if it would be possible to adapt an eyepiece holderr to this thread, to use standard eyepieces or a camera.

      Any help, comment, advice, would be highly appreciated
    • By Big John
      Anyone have experience mounting a Nikon 80-200 2.8D on their SL?  And pls recommend adapter. Thank you. 
    • By Charlie F.
      I own a Leica Q2. My first Leica.... and I love it. From the simple controls, to the image sharpness and colour fidelity.
      However, for my occasional gig and landscape photography I use a Nikon D850 with a range of long and prime lenses. I'm toying with the idea of trading my Nikon for the mirrorless SL2. The similar controls, lens quality, sharpness and build quality are all factors in my consideration. Is this a sound move? Can I make it work? What lenses would be available to me [not just from Leica, but maybe Panasonic/Sigma, etc]?
      Any advice/criticism welcome. Thanks!
      NB. I currently use a 300mm Nikon lens for some of my photography, is there an option in the Leica system for such a lens?
    • By Clook
      Hello guest! Please register or sign in to view the hidden content. Hallo Gast! Du willst die Bilder sehen? Einfach registrieren oder anmelden!
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