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jerzy

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  1. after Laney (Collectors Guide): there was OPRTO (ORWYB in US) for near/long sight and OPSVO (ORYCE in US) for astigmatism. Never seen one, however I was not searching for it
  2. Das Bild zeigt zwar den Sucher einer M9 (ad hoc habe ich nichts besseres gefunden) Grundprinzip ist aber gleich wie bei anderen Ms. Rot ist Zweitbild (Bild in der Mitte). Eine kurze, vereinfachte Beschreibung. Zweitbild wird zuerst vom Prismen A umgelenkt, geht dann durch die Linse B. Linse B ist beweglich, gekoppelt mit der Abtastrolle des Suchers (hier sind auch die Justierpunkte für horizontale und vertikale). Das Leuchtrahmen Modul (C) hat mittig einen Ausschnitt der das Zweitbild auf das kleines Rechteck begrenzt. Das Bild bestehend aus Zweitbild und Leuchtrahmen geht dann durch Linse D (im Wirklichkeit sind das 2 zusammen geklebte Linsen) und wird in Prisma E projiziert. Prisma E, bei einer M3 besteht aus 2 verklebten Prismen, eine von den verklebten Flächen hat einen Halbspiegel aufgedämpft. Prisma in den anderen Ms sind aus mehreren Teilen zusammengeklebt, abhängig vom Modell (Sucher Verkleinerung) können es bis zu 6 Teile sein. Im Prisma E wird Zweitbild, Leuchtrahmen und Hauptbild gemischt. Bei einer M1 die bekanntlich keinen Entfernungsmesser hat entfallen die Teile A und B, alles andere ist aber (fast) gleich, Leuchtrahmen und Paralaxenausgleich sind vorhanden, auch eine vereinfachte Abtastrolle (eigentlich ein Abtasthebel) ist vorhanden. Bei analogen Ms ist der Halbspiegel im Verhältnis von cca 70:30 aufgedämpft, 70% vom dem was wir im Sucher sehen ist Zweitbild (und Leuchtrahmen) und nur 30% vom Hauptbild wird durchgelassen. Dadurch werden Leuchtrahmen und Zweitbild heller als Hintergrund und besser sichtbar. Manche Leute wollen aber noch mehr Kontrast deswegen habe ich einige Prismen mit 80:20 verspiegeln lassen. Hintergrund ist zwar dunkler, Kontrast ist aber höher. Linsen D und Prisma E sind mit Kanada Balsam verklebt der mit der Zeit vergilben kann, Moderne UV Kleber haben diese Eigenschaft nicht. Sucher ist zwar durch die Deckkappe vom Aussewirkung geschützt nicht aber von den Öl/Fettdämpfen vom Verschluss/Hemmwerk die sich an den optischen Elementen ablagern können. Aus dem Grundprinzip des Suchers ergeben sich Hinweise bei Fehlereingrenzung: - Zweitbild trüb, Leuchtrahmen OK - Prisma A und/oder Linse B hat Belag -Zweitbild ist unscharf - Linse B gehört justiert -Zwietbild und Leuchtrahen sind trüb oder unscharf - Linse D reinigen, justieren -Zweitbild und Leuchtrahmen haben gelben Stich, Hintergrund OK - Verkittung der Linse D -Hintergrund und Zweitbild trüb - Prisma E reinigen, bei Gelbstich ist die Verkittung in der Prisma E defekt
  3. Still cca 10 years ago red curtain fabtic was available at Micro Tools i believe, now i so not know any supplier. One supplier from Japan is advertising that he has red curtains but this is just black curtain with red fabric glued on one side. Shutter works, but fabric is too thick, too stiff. Would be happy to learn who can supply red fabric which is close to original. At home I have SNs of IIIc red curtain, will post it on Wednesday
  4. jerzy

    Hilfe bei einem Rädchen

    Hab Dir Mail mit attachment geschickt, schau im Spam Folder falls nicht im Inbox. die 1/1000 ist ziemlich sicher Verunreinigung, Hinweise im Mail
  5. jerzy

    Historica Treffen in Wetzlar

    Ich bin dabei. Jerzy
  6. jerzy

    Hilfe bei einem Rädchen

    habe noch etwas gefunden.... falls Du es schaffst mir noch heute Dein Email (per PN) zu schicken kann ich Dir den ganzen pdf schicken
  7. jerzy

    Hilfe bei einem Rädchen

    es gehört hierher....das gebogene Teil der Scheibe verhindert rückwärtiges Drehen des Rades wenn Spanhebel nach dem Aufzug zurück geht. Rad koppelt den Aufzug mit Verschluss, es ist sehr wichtig dass alle andere Räder in richtiger Position sind sonst funktionieren Transport und Verschluss nicht. Die hier gezeigte Version hat eine Feder, die drückt Zahnrad nach unten. Rad lässt sich nach oben heben, mann kann Verschlussräder leichter richtig positionieren. Falls Du mehr Infos/Fotos brauchst dann erst Ende nächster Woche, bis dann bin ich bei LH Treffen im Wetzlar
  8. just wonder what is the correct method of measuring the distance, relevant for close distances - is it the distance mneasured from the first optical element, from film plane or somewhere on the middle? At close distance it makes a difference when comaring real distance with what RF shows. Btw - for analog Ms there are 3 check- adjustement points for RF: at infinity, at 10m and at 1m. Most common missalignemnt is at infinity and if camera has been properly adjusted in the factory adjusting at inifinity brings all other points OK
  9. jerzy

    Leica conversions, who has one?

    yes, f16 was used for few years only. But the combination of markings on distance scale (1 1,1 1,2 1,3.....) with f16 narrows it even more. Distance scale with markings 1 1,1 1,25 1,4...) was used on earlier f16. Shortly after introducing distance scale markings as on your lens Leitz changed the stop to f22 Pls not that my statements above are based on fetaures applied to regular production, for repairs conversions old stock could have been used. And whenever any new feature has been introduced there was an overlap where new fetaures overlaped still with old.
  10. I found a picture illustrating my sentence above. Lens is fix mounted Elmar (IA) but t may be found as well on interchangeable, unnumbered. Only some of lenses had this spring, majority does not. I assume that is was done on the lenses only which weree not stiff enough flat spring in slightly bent in the middle
  11. Forgot about focusing.....on some early Elmars helicoid is milled (3x10mm) and there is a flat spring there to eliminate wobbling, you may check if it is there. Otherwise you may use high viscosity grease for helicoid. Drop me a mail if you need more instructions, I think you have my email
  12. Btw all 11 o'clock lenses were nickeled when produced...
  13. I think the lens have been converted, probably originating from IA. Early interchangeable 11 o'clock without infinity lock did not have SN stamped but lenses with infinity lock had already SN assigned. Rechroming could be third party. Early chrome cameras ( up to approx 150xxx) have brighter plating, were less sanded than later cameras, but the DOF ring on your lens is brighter than on lenses from those cameras.
  14. jerzy

    Leica conversions, who has one?

    very interesting topic, the Leica conversions. Depending what features/parts have been used it is posible to reconstruct the histroy, sometimes even to few month. My remarks below relates when Leitz was using particular parts and features in regular production. While it gives already pretty good time indication it is possible that for conversions Leitrz was using "old" stock. Flash sync - not from Leitz, many repair shops were offering it Lens - not original from the camera, is later production. Was nickeled, 11 oclock with infinity stop and not coated when produced. Interesting is combination of markings on distance scale together with stop f16 - Leitz had it in production in 1942, early 1943, changing to f22 later. Lens were coated for military production from 1942, all lenses after 1946. Some converted lenses (with no SN) haver shorter barrel as romanus indicated. I believe shorter barrel is in combination with original optics (fix monted lenses from IA are closer to a film plane by 1mm than interchangeable. In converted lenses Leitz replaced sometimes mount only leaving optics and optical cell from original, but sometimes the whole lens was replaced including optics and old SN has been stamped. Opening the lens, seeing the optical cell could possibly give more indications Camera - have to admit that I have mixed feelings about the camera, there are few facts which could possibly indicate one of the conversions done by repair shop. Poor quality of chrome plating on top and bottom plate is not typical for Leitz (Leitz had chrome plating problem in 1949/50). Some fitting are nickeled, very rarely Leitz was doing mixed chrome/nickel conversions). Shallow engravings on bottom plate indicate that it was black painted with wismuth fillings, the size of pin for hooking the bottom plate could provide some info if this is original from the camera or was replaced later. Engravings on the top cover are bit shaky, looks like they were redone (top cover could have been black paint with Wismuth). Conversion to III was done in 1933 - missing brake for the first curtain indicate it. But was it black paint or chrome at that time? I think rather black paint with nickeled parts and rechroming was done later by third party (and some elements have been left with nickel). Again - opening the camera will give more details to be more precise. Original SN must be still engraved under the top cover, rangefinder (you must remove it to see). During conversions Leitz was scratching SN under the top cover, between the luntes of rangefinder. I wrote few articles (for US Viewfinder and German Vidom) about interesting conversions from my collection. If you are interested send me (via PM) your email
  15. back to M3 back door - there are more differencies within early cameras. SNs are after Bawendi (same article which Wilson mentioned) - 2 steel, spring loaded balls, one each side, up to 844000 - distance between the bolts (A) smaller up to 854000 or possible even 919000 - width of vulcanite ("B") - this is something what Bawendi missed in his article, if this goes together with narrower A I cannot confirm, all my M3 with narrow A have narrower vulcanite (77,5mm), wider vulcanite is 78,5. But I have a gap between 710xxx and 915xxx, all below 710xxx have narrower vulcanite This might be important if you order replacement leatherette, Aki Ashai is aware, not sure of other suppliers are
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