Jump to content

UliWer

Members
  • Posts

    13,360
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

6 Followers

Profile Information

  • Gender
    Not Telling
  • Country
    Deutschland

Recent Profile Visitors

2,763 profile views
  1. Ich wundere mich, dass Andreas sich wundert, warum so etwas wie Photopia nicht funktioniert, denn er selbst ist ja Teil der Ursache: Wenn ich heute irgendetwas über Neuigkeiten oder Trends auf dem Fotomarkt wissen will, dann gehe ich doch nicht auf eine Messe, sondern schaue in ein Internet-Forum. Es ist zwar mühsam, in einem Forum die Spreu des Geredes vom Weizen der nützlichen Informationen zu trennen, das gilt aber für eine Messe genauso. Deshalb wohl auch der andere Schwerpunkt der Photopia, der auf „Expert Talks“, „Workshops“ und „Networking Plattforms“ (sic!) liegen sollte. Also eher Kongress als Messe. Doch wenn die potentiellen Teilnehmer solcher Veranstaltungen es bis dahin nicht begriffen haben sollten, dann sind sie spätestens in den Covid-Jahren durch die Schule gegangen, die ihnen beigebracht hat, dass so etwas auch anders geht: mit Webinars und Youtube-Tutorials erreicht man die Leute auch, wahrscheinlich mehr von ihnen und wenn es gut läuft (allerdings selten) auch mit mehr aktiver Beteiligung. Ich denke daher, dass es nicht nur mir so gegangen ist als ich im Januar und Februar die Hinweise auf die Photopia bekommen haben mit dem Angebot einer Tageskarte für für 15,- statt 27,-€ (weil ich „schon“ zweimal da war, liegt ja auch direkt vor der Haustür): ich weiß nicht was ich da soll, vielleicht schau ich mal vorbei, wenn ich mehr weiß, was da läuft, aber im Moment lässt mich das kalt. Vielleicht hat es andere aus der „echten“ Zielgruppe gegeben, die konkretere Interessen haben, aber anscheinend waren das zu wenig. Und wenn der Vorverkauf sehr matt ist, sagt so eine Messe GmbH lieber ab - wobei ich nicht glaube, dass sie was Besseres hat, sie hat vielmehr das viel größere Problem.
  2. If you applied this logic about „versions“ and „variants“(which I support) to some „steel rim“ lenses, you‘d cause riots in this forum.
  3. I tried this - just for fun - with the 1:3.8/24mm Elmar and longer focal lengthes. Here you see the result from a 90mm Apo-Summicron and the cropped version from the Elmar: If you think that the crop is acceptable besides the full frame from the 90mm lens you will have to take into account that the difference between 21 and 90mm is much larger (and the 21mm Summilux does not resolve as well as the 24mm Elmar, or the 21mm Super-Elmar).
  4. Glück gehabt! Ich rate allerdings zur Vorsicht: bei diesen Sprengungen können durchaus Partikel von den MTF-Grafiken der Objektive auf den Sensor treffen, was nicht gerade angenehm ist.
  5. Abgebildet ist allerdings ein 1:3,5/65mm Elmar für Visoflex und kein R-Summilux, nach dem hier gefragt war. Elpros auf dem Visoflex-Elmar halte ich nicht für sonderlich sinnvoll, denn man kommt schon mit dem „nackten“ Objektiv nah dran und mit den passenden Zwischenringen noch viel näher.
  6. When I look at the top view in #1 (rather unsharp) I see the numbers 0-?-15-20-25 engraved around the wheel for main shutter times and a lever to be set for these engravings. No long shutter times? Same here: https://global.museum-digital.org/object/24869 (third of four photos). P.S. The numbers may be "contact numbers" for flash synchronisation...
  7. This "modern" Zorki model differed quite a lot from the Leica original: especially the top which contains the view- and rangefinder was much larger than the Barnack original. I am not quite sure though I think it had an interesting feature as the long shutter times could be set with a lever below the little wheel for the main times. The Barnack cameras with long shutter times - and most of the copies from elsewhere - needed a separate wheel on the front. So the Zorki C (or "S") is not an obvious base for faking a Leica. Your model might even be a rarity for this reason.
  8. Canon 1:2.8/28mm with M10 Monochrom
  9. I fear it was only called „LTM“ by a salesman. „LTM“ is sort of internet slang for „ Leica M39 threadmount“, but the first version of the Zenit SLR also had a M39 mount before they went to apply the universal M42 mount. If you find out for which flange-to-film distance the lens was made and if you happen to own old Visoflex parts you might be able to construct your own adapter combining some of them.
  10. Apropos Heliopan: Ich glaube, das ist nicht (mehr) richtig. Das Impressum der Heliopan-Webseite weist inzwischen wieder eine eigene Gesellschaft aus. Vor ein paar Monaten stand da noch irgendetwas von einer „Verwaltungs-GmbH“, was auf ein Konkursverfahren schließen ließ. Diese Verwaltungs-GmbH ist inzwischen aufgelöst, so dass ich Hoffnung habe, dass Heliopan weiter besteht und produziert.
  11. Korrekt! Schon damals war ganz schön Zoff in der Kita: Erst nachdem einige Helden ganz fest mit dem Fuß aufgestampft haben und alle im Chor sangen: "Wir wollen sie aber jetzt, jetzt, jetzt!!!" ist was passiert: Ab Mai - ungefähr 3 Monate und 1000 Postings später - war dann ziemlich Ruhe.
  12. Did you change the focus for each f-stop? (Camera placed on a tripod and avoing all sorts of shake by using a cable release). First of all the Live View is not always reliable with wide angle lenses of high contrast. Even if you use focus peaking it will show you too much as being "sharp" which in reality is slightly out of focus. With wide-angles the rangefinder is unsurpassed for exactness - as long as it is calibrated exactly. If you did not change the focus for each f-stop you will have to accept a slight amount of focus shift with this lens. Focus shift means that the focus at f/2 will not be the same as with f/2.8. The larger depth of focus for smaller f-stops will compensate for this focus shift: stepped down photos will look sharper. So I'd recommend to try again using the rangefinder with f/2 and look what happens if you step down.
  13. Well, you might look yourself if there is any effect to be seen on your images: a 21mm lens may be problematic for the sensor as light comes at an unfavorite angle to the sensor*s edges. This may produce color casts (magenta or magenta and cyan - so called "italian flag"). Lens recognition may help to correct these color casts. If you apply a "wrong" recognition and the correction of color casts is not sufficient you will see it on your results. If there is nothing you feel uncomfortable about the wrong lens recognition will only have an effect on your EXIF data, but not on your images.
×
×
  • Create New...